Elk jaar in de periode van Sinterklaas en Kerst praat iedereen over eetverleidingen. Wat cliché eigenlijk.
Nou misschien toch niet, In elke supermarkt staan grote rekken met chocoladeletters en ander
snoepgoed. Je wordt al verleidt bij binnenkomst. Hoe kan je dan nog weerstand bieden?

pexels photo 890505

Eten is jezelf verwennen
De verkopen van wijn en hartige snacks is sinds het uitbreken van Corona met 20% gestegen. De
belangrijkste reden die consumenten aangeven is dat het een soort van verwennerij is nu ze niet naar
een restaurant of terras kunnen. Eten kun je als je trek hebt, direct doen. En het geeft meteen een goed
gevoel.

Jezelf verwennen met iets anders
Jezelf verwennen kent vele vormen. Je kunt besluiten een kledingstuk online te kopen, een film op te
zetten of een boek te lezen, dus tijd voor jezelf te nemen. Het aanschaffen van een kledingstuk geeft
alleen direct een fijn gevoel als je het in de winkel koopt, een online aankoop heb je pas de volgende
dag in huis. Dus pas de volgende dag komt het fijne gevoel.

Trek uitstellen
Echter als je trek hebt in bijvoorbeeld chocolade, kun je het eten ervan wel proberen even uitstellen.
De trek om te eten neemt na een tijdje vanzelf weer af. Ongelooflijk maar waar. Kies dan in de tussentijd voor een kop thee of
koffie of soep. Wat ik veel hoor is de opmerking: Ik had behoefte aan zoet. Echter het is niet het lichaam dat

pexels photo 1031588

vraagt om zoet, het is je brein dat de prettige ervaring wil hebben van het eten van zoet en vet, zoals
bijvoorbeeld bij chocolade. Het start al met het feit dat het lekker smaakt.

Kerst duurt maar 2 dagen…
Als elk samenzijn met familie en vrienden in het teken staat van eten, moet je opletten. Want 3 kg erbij in
de kerstperiode heb je er in januari niet zo snel weer af. Ik heb maar een tip:
Let op de portiegrootte. Eet alles mee, echter besluit vooraf om alle lekkernijen maar een bordje, een
stuk of een brok of een glas te nemen.