Het is heerlijk weer en we vinden het gezellig om buiten te barbecueën.  Maar past barbecueën in een gezond eetpatroon? Het antwoord is ja! Maar maak bewuste keuzes.

Gegrilde vis

Ga na wat jouw plan en doelen zijn die je met je diëtist hebt besproken en kijk waar jij op kunt letten.

We schreven er al eerder een  blog over, maar hieronder volgen nog een paar extra tips!

 

Waar kan je op letten?

Zorg dat de maaltijd past in je calorieën budget. Je diëtist kan je helpen te bepalen hoeveel calorieën jij op een dag nodig hebt om je doelen te behalen.

Hoe meer vet een product bevat, hoe meer calorieën het zijn. Kies dus voor producten met minder vet.

Volg je een koolhydraatbeperkt dieet? Kies dan voor producten met minder calorieën en minder koolhydraten

Hoe meer eiwitten een product bevat, hoe sneller en langer je een verzadigd gevoelt hebt.

 

 

Vlees en vis

Soort vlees, per 100 gram onbereid Aantal kcal Aantal koolhydraten (gram)   Aantal eiwitten (gram
Speklap 320 0 16,5
Runder-braadworst 228 0,3 23,8
Kippenbout met vel, 1 stuk 368 0 41,3
Kipfilet 158 0 30,9
Hamburger 239 2,2 16,8
Zalm 179 0 20.0
Tonijn steak 101 0 23.0
Kabeljauw 75 0 17.5

 

Een saté van kip is dus een goede optie als je minder calorieën wilt eten en lang verzadigd wilt blijven. Verwijder het vel van de kippenbout. Dit scheelt algauw 100 kcal.

bbq 1

Vis bevat minder calorieën en meer eiwitten! Ideaal dus voor een gezonde barbecue!

 

Sausjes

 

Sausjes per eetlepel (20 gram) Aantal kcal Aantal koolhydraten Aantal eiwitten
Mayonaise 133 0,7 0,2
Tomatenketchup 15 3,5 0,2
Barbecuesaus 19 4,4 0,2
Griekse yoghurt 25 0,7 0,9
Pindasaus 50 4,8 1,5

 

Als je alleen let op de calorieën dan is barbecuesaus en tomatenketchup een goede keus.

Als je graag minder koolhydraten én minder calorieën eet, maak dan zelf een lekkere saus van Griekse yoghurt met komkommer, knoflook en kruiden (we delen onderaan het artikel het recept!).

Mayonaise (en dus alle sausjes die mayonaise als basis hebben zoals aioli en knoflooksaus) bevatten veel calorieën.

 

Stokbroodjes

stokbrood 1

Het nadeel van BBQ-en is dat het vaak wat langer duurt voordat je kunt gaan eten. Maar je hebt honger dus je stort je op de stokbroodjes met kruidenboter. Je houd je in en eet maar 3 sneetjes met een dun laagje boter. Toch bevat dit al zo’n 200 calorieën. Zonde! Wat misschien had je die calorieën liever besteed aan een lekker stukje vlees!

Vul je maag dus liever met een salade en drink een groot glas water of light frisdrank en wacht geduldig tot je stukje vlees of vis klaar is.

 

Tips

  • Als je gaat BBQ-en bij vrienden en familie vraag dan of je iets mee kunt nemen. Misschien een lekkere salade, kipsaté of zelfgemaakte yoghurtsaus.Eten met vrienden
  • Wees er op voorbereid dat het eventjes kan duren voordat je kan gaan eten. Neem dus nog een verantwoorde snack voordat je gaat beginnen.
  • Grill ook lekkere groentes zoals courgette, aubergine, venkel, asperges en tomaatjes.
  • Gebruik de kruiden van Green Gypsy Spices om je vlees te marineren. (linkje)
  • Let op je portiegrootte. Omdat je vaker wat langer aan het tafelen bent, eet je ook meer. Schep 1 keer op en houdt het hierbij. Of schep 2 keer een half bord op, en houd het hierbij.

 

 

Ik vertrouw erop dat je met deze tips kan genieten van een gezellige en lekkere maaltijd.

Wat zijn jou favoriete barbecue gerechten?

 

 

 

Recept voor heerlijke yoghurtsaus

tzatziki

250 gram magere kwark

1 komkommer

½ bosje verse dille

1 tl gedroogde munt.

2 teentjes knoflook

Peper en zout

Snijd de komkommer door midden en verwijder de zaadlijsten. Rasp de komkommer. Meng de rasp met de kwark. Pers 2 teentjes in de knoflookpers. Voeg peper en zout toe. Roer goed door en laat een kwartiertje rusten. Proef eventjes of er voldoende knoflook, peper en zout in zit.

 

Tip: Houd je van een dikkere saus? Maak dan hangop. Leg een theedoek in een vergiet. Schenk hierin de kwark. Laat een paar uur uitlekken. Er zit nu minder vocht in de kwark en is een stuk dikker. Volg hierna bovenstaand recept.

Je kan de dille ook vervangen met peterselie.