Elke vrouw krijgt te maken met de overgang.
Bij de een verloopt de overgang ingrijpender dan bij de ander.
Sommige vrouwen hebben last van overgangsklachten, zoals opvliegers, migraine of stemmingswisselingen.

Maar moet je dan maar meteen naar medicatie grijpen?
Nee. De juiste voeding heeft invloed op je hormoonhuishouding en kan dus de overgangsklachten verminderen.
Kies vooral:
Eet elke dag 2 stuks fruit en minstens 200 gram groenten: deze voedingsmiddelen
bevatten Vitamine C en voedingsvezel voor een goede weerstand en beschermt je
tegen hart- en vaatziekten.

Banaan: Dit heeft een positief effect op het gelukshormoon Serotonine. Ook granen,
pompoen, linzen, kwark, ei, dadels, pruimen, noten en pompoen en
zonnebloempitten. Je gaat je beter voelen.

Fyto-oestrogenen: als je in de overgang bent, maakt je lichaam minder oestrogenen
aan. Dit is dé oorzaak van veel overgangsklachten. Fyto-oestrogenen (plantaardige
oestrogenen) bestaan uit isoflavonen, coumestanen en lignanen: stoffen die qua
werking vergelijkbaar zijn met het lichaamseigen oestrogeenhormoon. Er is weinig
wetenschappelijk bewijs dat fyto-oestrogenen helpen bij overgangsklachten. In de
praktijk blijken veel vrouwen er toch baat bij te hebben.

 Liever geen soja (tofu, tempeh, miso): soja bevat gytinezuur.
Dit bindt calcium, zink, magnesium en ijzer. Bovendien wordt zetmeel sneller afgebroken.
Eet lijnzaad, peulvruchten en koolsoorten: deze bevatten isoflavinen.
In de darm gedragen ze zich als oestrogeen, waar je een tekort aan krijgt tijdens
de overgang.
Eet noten, zaden, vette vis en ei: ze bevatten lignanen en gezonde vetten

Saliethee: vermindert nachtelijk transpireren en opvliegers

Beweeg voldoende
: neem de trap in plaats van de lift, doe boodschappen op de
fiets in plaats van met de auto. En maak 2-3 x per week een flinke wandeling of ga
naar de sportschool. Doe ook spierversterkende oefeningen.

Sla over:

Teveel koffie, cola en zwarte thee
: dit is een trigger voor opvliegers en
nachtzweten. Daarnaast werkt het slapeloosheid in de hand.

Scherpe kruiden: zoals knoflook en rode pepers: van deze stoffen kunnen de
vlammen je uitslaan, en wel in de vorm van een fikse opvlieger. Neem liever dille,
basilicum en zongedroogde tomaten als smaakmakers.

Suiker zoals koek, snoep en gebak: Het zorgt voor pieken en dalen in je
bloedsuikerspiegel. Hierdoor kun je hoofdpijn en migraine krijgen.

Alcohol: met name sterke drank verwijdt de bloedvaten waardoor je sneller last krijgt
van een opvlieger. Wees matig met wijn.

Supplementen als ondersteuning
Als je gezond eet, heb je met name Vitamine D nodig. Dit krijg je onvoldoende
binnen met je eten. Kies extra onderstaande supplementen als je veel last hebt van
opvliegers:

Menopauze protect: (Orthica) met Vitamine D, soja-isoflavinen, zilverkaars, rode klaver, teunisbloem, kuisboom en yam.
Magnesium: (Orthica) magnesium 400
Omega-3 vetzuren: (Orthica) magnesium-3-1000 mg
Vitamine D: 10 mcg per dag (400 ie): (Orthica) D 10
Salvia (salie) (AOV 828) is een kruid dat van oorsprong voorkomt in het mediterrane
gebied. Salvia-extract kan ondersteuning bieden bij opvliegers en nachtelijk
zweten.Het kan interactie hebben met kalmeringsmiddelen, anti-epileptica en
diabetes medicatie.

Wil je verder lezen?
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-

Heb je vragen?
Maak gerust een afspraak om je eet- en beweeggewoonten te bespreken.