Meest gestelde vragen

We kunnen ons voorstellen dat je over gezond leven en gezond eten best veel vragen hebt. Natuurlijk kan je ons altijd bellen of mailen met je vraag. Wij hebben er een aantal alvast op een rijtje gezet.

Heb ik een verwijsbrief nodig van huisarts of specialist voor consultatie?

Je hebt geen verwijsbrief nodig. De diëtist is vrij toegankelijk. Ben je verzekerd bij CZ? Vraag
dan om een verwijsbrief bij huisarts of specialist.

Wat is het verschil tussen een diëtist en een gewichtsconsulent?

Een gewichtsconsulent mag alleen mensen zonder ziekte of klacht helpen. Een diëtist kan iedereen helpen. De diëtist heeft een vierjarige HBO gedaan, de opleiding voor gewichtsconsulent is gemiddeld 2 maanden.

Hoe kan je me aanmelden als client?

Je kunt bellen voor een afspraak of een email sturen. Of klik hier en ga direct naar het  contactformulier, en vul je gegevens in. Je wordt dan dezelfde dag gebeld of ge-emaild voor een afspraak. We streven ernaar een afspraak te plannen binnen 1-3 dagen. Mocht je de hele dag werken? We zijn ook op zaterdag geopend.

Wat zijn de kosten voor een diëtist?

De consultkosten vallen onder de basisverzekering van je ziektekostenverzekering. Afhankelijk van je pakket, is ook de diëtist opgenomen in de aanvullende polis. Wij declareren de kosten aan het eind van elke maand bij je ziektekostenverzekering. Je spreekt altijd eerst je eigen risico aan, als je start met een behandeling. Andere diensten waarbij je ook eerst je eigen risico aanspreekt zijn bijvoorbeeld bloed prikken, het aanmeten van steunkousen of tandheelkundige zorg. Bekijk hier de informatie over tarieven.

Wordt het hele behandeltraject vergoed door de zorgverzekeraar?

Per jaar krijg je vanuit de basisverzekering 4 consulten vergoed. Daarnaast zit in de aanvullende polis vaak nog een vergoeding. Mocht je behandeltraject niet zijn afgelopen als de vergoeding op? We bieden je een strippenkaart van 5 of 10 consulten. Bekijk hier de informatie over tarieven en vergoedingen.

Ik kan niet naar de praktijk komen. Doen jullie ook huisbezoeken?

Wij doen heel regelmatig huisbezoeken. Mocht je niet naar de praktijk kunnen komen, geef het gerust aan.

Als ik wil afvallen, kan ik dan beter 3 hoofdmaaltijden of 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes eten?

Beide is mogelijk. Dit is afhankelijk van wat je gewend bent. Maar daarnaast ook onder andere van je eetlust en je eetgedrag. Krijg je meer trek als je vaker eet? Dan zijn 3 hoofdmaaltijden beter.

Verlies ik meer gewicht als ik koolhydraatarm eet?

Met name als je start met een koolhydraatarm dieet, verlies je meer gewicht dan met een regulier dieet. Je voelt je energieker en fitter omdat je minder koolhydraten tot je neemt. De verhoogde eiwitinname zorgt voor een vol gevoel. Een koolhydraatarm dieet is met name effectief bij overgangsklachten, slecht afvallen met een regulier dieet, PCOS, lymfe- en lipoedeem.

Hoe weet ik of ik gezond eet?

Wil je weten of je gezond eet, maak gerust een afspraak. Samen met jou gaan we je ingevulde eetdagboekje beoordelen. We geven je advies over de samenstelling van je voeding, de gewenste calorie-inname, advies over de hoeveelheid vitamines en mineralen die je nodig hebt – ook in specifieke situaties zoals als je vegetarisch eet of veel sport- , de verdeling van de voeding over de dag, en in bijzondere situaties zoals uit eten gaan of vakantie.

Moet ik elke dag melk of yoghurt eten? (zuivel)

Je voorouders waren gewend elke dag melk of yoghurt of kwark te eten. In deze producten zit veel kalk of calcium. Je kunt er niet zomaar mee stoppen. In je botten zit veel kalk, dit zorgt voor sterke botten. Eet je geen melk of yoghurt of een plantaardige variant zoals sojamelk of amandelmelk? Kies dan voor kaas en veel groenten. Een aanvulling met een kalk-tablet kan gewenst zijn.

Moet ik boter of margarine op mijn brood smeren?

Boter en margarine en halvarine zijn de belangrijkste bronnen van Vitamine A en Vitamine D.
Als je dit niet lust, kun je ook een klein laagje mayonaise of hüttenkäse op je brood smeren. Een vervanging in de vorm van olie in de warme maaltijd is goed, het bevat tenslotte gezonde vetten, echter olie bevat  geen vitamines. Echter deze producten bevatten geen Vitamine A en D. Mocht het Vitamine D gehalte van je bloed te laag zijn, dan is er altijd een aanvulling gewenst in de vorm van een kuur of een tablet. Margarine en halvarine in een kuip, producten die dus direct smeerbaar zijn, bevatten veel onverzadigde, dus gezonde vetten. Roomboter bevat met name verzadigd vet.

Mijn cholesterol is te hoog, wat moet ik eten?

Er zijn verschillende soorten cholesterol in je bloed. Als je totaal cholesterol, triglyceriden en/of LDL te hoog is, ga dan vetarm eten. En geef aandacht aan  de inname van voldoende voedingsvezel en onverzadigd vet. Wij maken in samenspraak met jou een gepersonaliseerd voedingsadvies.

Ik ben teveel gewicht verloren, wat moet ik eten?

Ben je ongewenst gewicht verloren en verlies je ook spierkracht en energie? Wij maken met jou een gepersonaliseerd voedingsadvies zodat je afhankelijk van je gewicht en mogelijke klachten of ziekten, weer voldoende eiwit, energie en vitamines binnenkrijgt. Soms is er speciale drinkvoeding nodig, die wij voor je bestellen bij Sorgente of je apotheek.

Ik weet wat gezond eten is, echter ik ben steeds in de verleiding om te eten

Probeer eens stil te staan bij waarom je eet. Doe je dit uit verveling, stress of vermoeidheid? Vul het eetdagboekje in en ga na waarom je eet. Lees ook onze blog op de website over mindful eten, hier vind je vast tips. Wil je toch een verdieping? We verzorgen workshops mindful eten, kijk hier in de kalender voor  de volgende workshop.

Heb ik extra eiwit in de vorm van shakes en/of repen nodig als ik sport?

Als je gevarieerd eet en alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf binnenkrijgt, is een shake of reep niet nodig. Eet je minder gezond, dan kan een aanvulling handig zijn. Heb je snel last van spierpijn of spierkrampen? Dan is een preparaat in tabletvorm Calcium-Magnesium-Zink een goede aanvulling. In sportscholen wordt regelmatig eiwitrijke dranken en repen gepromoot. Echter als je niet meer dan 3 keer per week sport en je gezond en gevarieerd eet, is een aanvulling niet noodzakelijk.

Heb je vragen? Neem contact op.

Meer weten wat wij voor je kunnen doen om gezond te leven?

Schrijf je in voor één van de workshops en krijg grip op gezond leven.

Workshop Agenda

Klik op de titel van een workshop om meer over de workshop te lezen en/of je direct aan te melden 

Van Tanisha Pahladsingh / mei 17, 2019

Waarom afvallen en op gewicht blijven zo moeilijk is.

Voor mensen met overgewicht is het vaak een uitdaging om af te vallen en misschien nog wel een grotere uitdaging...

Lees verder
Van Tanisha Pahladsingh / mei 8, 2019

Interview met Monique Noorlander : Grip Op Koolhydraten

  Je bent begonnen met het GOK programma. Wat vind je fijn aan het programma? Waarom werkt het voor jou?...

Lees verder