We kunnen ons voorstellen dat je over gezond leven en gezond eten best veel
vragen hebt. Natuurlijk kun je ons altijd bellen of mailen met je vraag. Wij
hebben er een aantal alvast op een rijtje gezet.

Algemene vragen

Heb ik een verwijsbrief nodig van de huisarts of een specialist voor een consult?
De diëtist is vrij toegankelijk, wat betekent dat je geen verwijsbrief
nodig hebt. Als je wilt, kunnen wij uw huisarts een rapportage zenden van de
behandeling.

Ik ben doorverwezen door de praktijkondersteuner. Wat betekent dit?
Je komt dan in de zogeheten ketenzorg terecht. De praktijkondersteuner, diëtist
en fysiotherapeut bieden dan gezamenlijk zorg. Als je de diëtist consulteert
als je in de keten zit, hoef je niet je eigen risico aan te spreken.

Wat is het verschil tussen een diëtist en een gewichtsconsulent?
Een gewichtsconsulent mag alleen mensen zonder ziekte of klacht helpen. Een
diëtist kan iedereen helpen. De diëtist heeft een vierjarige Hbo-opleiding
gedaan, de opleiding voor gewichtsconsulent duur gemiddeld een jaar.

Hoe kan ik me aanmelden als cliënt?
Je kunt bellen voor een afspraak of een e-mail sturen. Of klik hier en ga direct naar het contactformulier, en vul je gegevens in. Je wordt dan dezelfde dag gebeld of gemaild voor een afspraak. We streven ernaar een afspraak te plannen binnen 1-3 dagen. Moet je doordeweeks werken? We zijn ook op zaterdag geopend. Je wordt dan dezelfde dag gebeld of gemaild voor een afspraak. 
Wat zijn de kosten voor een diëtist?
De consultkosten vallen onder de basisverzekering van je
ziektekostenverzekering. Per jaar krijg je vanuit de basisverzekering 4
consulten vergoed.
Is je vergoeding op, maar je behandeltraject nog niet afgelopen? We bieden
je in dat geval een strippenkaart van 5 of 10 consulten. Bekijk hier de informatie over tarieven en vergoedingen.

Ik wil een afspraak maken maar kan niet naar de praktijk komen.
Als je niet naar de praktijk kunt komen, kunnen we een huisbezoek bij je
doen. Of we doen het consult per Zoom, Teams of ander online medium. Een
telefonische afspraak kan ook.

Ik heb een afspraak, maar ben vergeten te komen. Wat nu?
Omdat we wel tijd voor je hebben gereserveerd, sturen wij je toch een
factuur.

Ik wil buiten openingstijden een bericht sturen. Hoe doe ik dat?
Vul het contactformulier in op de website. Je krijgt zo snel mogelijk
antwoord.

Hoe werkt het puntensysteem in de webshop?
Bij elke euro die je uitgeeft wanneer je een bestelling plaatst in de webshop,
verdien je een punt. Wanneer je 500 punten hebt verzameld, krijg je 5% korting
op je eerstvolgende bestelling.

Hoe lang duurt het voordat mijn pakket wordt verzonden?
Het is ons streven om de dag dat de bestelling wordt geplaatst of de dag
erna de bestelling op de post te doen. Helaas hebben wij soms niet alle producten
op voorraad die je besteld hebt. Wanneer wij jouw product niet op voorraad
hebben, bellen we je misschien even op om te vragen of je een alternatief wilt.
Echter vaak bestellen we het product ook speciaal voor jou na bij een van onze
leveranciers. Om die reden kan het soms wat langer duren voordat we jouw pakketje
op de post doen. Wanneer we jouw pakket naar het postkantoor hebben gebracht,
krijg je automatisch een e-mail met de track & trace code zodat je jouw
pakket kunt volgen.

Wat zijn onze specialisaties?
Onze specialisaties zijn te vinden in de website onder het kopje begeleiding. 
 
Inhoudelijke vragen

Verlies ik meer gewicht als ik koolhydraatarm eet?
Met name als je start met een koolhydraatarm dieet, verlies je meer gewicht
dan met een regulier dieet. Je voelt je energieker en fitter, doordat je minder
koolhydraten tot je neemt. De verhoogde eiwitinname zorgt voor een vol gevoel.
Een koolhydraatarm dieet is met name effectief bij overgangsklachten, slecht
afvallen met een regulier dieet, PCOS, lymfe- en lipoedeem. `
Wil je weten of je gezond eet?  

Maak gerust een afspraak. Samen met jou gaan we je ingevulde eetdagboekje
beoordelen. We geven je advies over de samenstelling van je voeding, de
gewenste calorie-inname, advies over de hoeveelheid vitamines en mineralen die
je nodig hebt – ook in specifieke situaties zoals als wanneer je vegetarisch
eet of veel sport-, de verdeling van de voeding over de dag en in bijzondere
situaties zoals uit eten gaan of vakantie.

Je voorouders waren gewend elke dag melk of yoghurt of kwark te eten. In deze
producten zit veel kalk of calcium. Je kunt er niet zomaar mee stoppen. In je
botten zit veel kalk, dit zorgt voor sterke botten. Eet je geen melk of yoghurt
of een plantaardige variant zoals sojamelk of amandelmelk? Kies dan voor kaas
en veel groenten. Een aanvulling met een kalk-tablet kan gewenst zijn.
Boter, margarine en halvarine zijn de belangrijkste bronnen van Vitamine A en
Vitamine D. Als je dit niet lust, kun je ook een klein laagje mayonaise of
hüttenkäse op je brood smeren. 

Een vervanging in de vorm van olie in de warme maaltijd is goed, het bevat tenslotte gezonde vetten, maar olie bevat geen vitamine A of D. Mocht het Vitamine D gehalte van je bloed te laag zijn, dan is er altijd een aanvulling gewenst in de vorm van een kuur of een tablet. Margarine en halvarine in een kuip. Producten die direct smeerbaar zijn, bevatten veel onverzadigde, dus gezonde vetten. Roomboter bevat met name verzadigd vet. Er zijn verschillende soorten cholesterol in je bloed. Als je totaalcholesterol, triglyceriden en/of LDL te hoog is, ga dan vetarm eten. Geef aandacht aan de inname van voldoende voedingsvezel en onverzadigd vet. Wij maken in samenspraak met jou een gepersonaliseerd voedingsadvies.

Ben je ongewenst gewicht verloren en verlies je ook spierkracht en energie?
Wij maken met jou een gepersonaliseerd voedingsadvies zodat je afhankelijk van
je gewicht en mogelijke klachten of ziekten, weer voldoende eiwit, energie en
vitamines binnenkrijgt. Soms is er speciale drinkvoeding nodig, die wij voor je
bestellen bij Eurocept of je apotheek.

Hoe kan ik mindful eten?
Probeer eens stil te staan bij waarom je eet. Doe je dit uit verveling, stress
of vermoeidheid? Vul het eetdagboekje in en ga na waarom je eet. Lees ook onze
blog op de website over mindful eten, want daar vind je vast tips. Wil je toch
een verdieping? We verzorgen workshops over mindful eten, kijk hier in de kalender voor de volgende workshop.

Heb ik een speciaal dieet nodig als ik veel sport?

Als je gevarieerd eet en alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf
binnenkrijgt, is een shake of reep niet nodig. Eet je minder gezond, dan kan
een aanvulling handig zijn. Heb je snel last van spierpijn of spierkrampen? Dan
is een preparaat in tabletvorm Calcium-Magnesium-Zink een goede aanvulling. In
sportscholen wordt regelmatig eiwitrijke dranken en repen gepromoot. Echter als
je niet meer dan 3 keer per week sport en je gezond en gevarieerd eet, is een
aanvulling niet noodzakelijk.


Heb ik een speciaal dieet nodig als ik veel sport?
Als je gevarieerd eet en alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf
binnenkrijgt, is een shake of reep niet nodig. Eet je minder gezond, dan kan
een aanvulling handig zijn. Heb je snel last van spierpijn of spierkrampen? Dan
is een preparaat in tabletvorm Calcium-Magnesium-Zink een goede aanvulling. In
sportscholen wordt regelmatig eiwitrijke dranken en repen gepromoot. Echter als
je niet meer dan 3 keer per week sport en je gezond en gevarieerd eet, is een
aanvulling niet noodzakelijk.


Heb ik een speciaal dieet nodig als ik veel sport?
Als je gevarieerd eet en alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf
binnenkrijgt, is een shake of reep niet nodig. Eet je minder gezond, dan kan
een aanvulling handig zijn. Heb je snel last van spierpijn of spierkrampen? Dan
is een preparaat in tabletvorm Calcium-Magnesium-Zink een goede aanvulling. In
sportscholen wordt regelmatig eiwitrijke dranken en repen gepromoot. Echter als
je niet meer dan 3 keer per week sport en je gezond en gevarieerd eet, is een
aanvulling niet noodzakelijk.

Heb ik een speciaal dieet nodig als ik veel sport?
Als je gevarieerd eet en alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf
binnenkrijgt, is een shake of reep niet nodig. Eet je minder gezond, dan kan
een aanvulling handig zijn. Heb je snel last van spierpijn of spierkrampen? Dan
is een preparaat in tabletvorm Calcium-Magnesium-Zink een goede aanvulling. In
sportscholen wordt regelmatig eiwitrijke dranken en repen gepromoot. Echter als
je niet meer dan 3 keer per week sport en je gezond en gevarieerd eet, is een
aanvulling niet noodzakelijk.

 Heb ik een speciaal dieet nodig als ik veel sport?
Als je gevarieerd eet en alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf
binnenkrijgt, is een shake of reep niet nodig. Eet je minder gezond, dan kan
een aanvulling handig zijn. Heb je snel last van spierpijn of spierkrampen? Dan
is een preparaat in tabletvorm Calcium-Magnesium-Zink een goede aanvulling. In
sportscholen wordt regelmatig eiwitrijke dranken en repen gepromoot. Echter als
je niet meer dan 3 keer per week sport en je gezond en gevarieerd eet, is een
aanvulling niet noodzakelijk.

 Heb ik een speciaal dieet nodig als ik veel sport?
Als je gevarieerd eet en alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf
binnenkrijgt, is een shake of reep niet nodig. Eet je minder gezond, dan kan
een aanvulling handig zijn. Heb je snel last van spierpijn of spierkrampen? Dan
is een preparaat in tabletvorm Calcium-Magnesium-Zink een goede aanvulling. In
sportscholen wordt regelmatig eiwitrijke dranken en repen gepromoot. Echter als
je niet meer dan 3 keer per week sport en je gezond en gevarieerd eet, is een
aanvulling niet noodzakelijk.

Heb ik een speciaal dieet nodig als ik veel sport?
Als je gevarieerd eet en alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf
binnenkrijgt, is een shake of reep niet nodig. Eet je minder gezond, dan kan
een aanvulling handig zijn. Heb je snel last van spierpijn of spierkrampen? Dan
is een preparaat in tabletvorm Calcium-Magnesium-Zink een goede aanvulling. In
sportscholen wordt regelmatig eiwitrijke dranken en repen gepromoot. Echter als
je niet meer dan 3 keer per week sport en je gezond en gevarieerd eet, is een
aanvulling niet noodzakelijk.

Heb ik een speciaal dieet nodig als ik veel sport?
Als je gevarieerd eet en alle voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf
binnenkrijgt, is een shake of reep niet nodig. Eet je minder gezond, dan kan
een aanvulling handig zijn. Heb je snel last van spierpijn of spierkrampen? Dan
is een preparaat in tabletvorm Calcium-Magnesium-Zink een goede aanvulling. In
sportscholen wordt regelmatig eiwitrijke dranken en repen gepromoot. Echter als
je niet meer dan 3 keer per week sport en je gezond en gevarieerd eet, is een
aanvulling niet noodzakelijk.

Ik wil graag meer plantaardig eten, kunnen jullie me daarbij helpen?
Ja, wij zijn gespecialiseerd in het begeleiden van personen die veganistisch(er) willen leven. Ook hebben wij een aantal blogs geschreven over een vegan lifestyle en hebben vegan producten in onze webshop. 


Heb je een andere vraag? Voel je vrij om contact op te nemen met ons via
het contactformulier of ons even te bellen.
Tip: Veel vragen over voeding en lifestyle worden beantwoord in de blogs.
Neem daar ook eens een kijkje!