Tegenwoordig ligt de supermarkt vol met voordeelverpakkingen. Het lijkt zelfs alsof niet alleen de verpakkingen maar ook de producten steeds groter worden. Daarnaast zijn porties in restaurants vaak veel groter dan nodig is. Als mensen een grotere portie voorgeschoteld krijgen eten ze vaak meer of gooien voedsel weg. Daarnaast zorgt het voor verwarring over wat een normale portiegrootte dan wel is. In onze praktijk krijgen we vaak de vraag wat de juiste portiegrootte is. Hoeveel noten zitten er in een ‘handje’? Hoeveel pasta schep ik op en wat is de juiste verhouding op het bord? Wij leggen het je uit.

Er zijn verschillende methodes om jouw ideale portiegrootte te bepalen. De makkelijkste methode is de handen-methode. Hiervoor heb je geen weegschaal of ander meetinstrument nodig. Voor pasta en rijst geldt: 1 vuist is genoeg. Spaghetti is daarbij de uitzondering. Als je met je duim en wijsvinger een rondje vormt ter grootte van een euro kun je de hoeveelheid spaghetti makkelijk afmeten. Kies bij voorkeur voor volkoren pasta of zilvervliesrijst.

vuist pasta

Aardappelen kun je ook met je vuist meten, schep zoveel aardappelen op als je vuist groot is.

vuist aardappel

Een dagelijkse portie fruit past in twee handen. Dit is ongeveer 200 gram.

hand fruit

Groenten: 1 vuist per maaltijd is voldoende. Op dagelijkse basis is dit 2 vuisten, maar meer mag altijd

vuist groenten

Omdat bladgroenten slinken neem je twee handen of meer

hand bladgroenten

Voor kaas geldt: snijd twee stukken ter grootte van je duim.

duimen kaas

Vlees en gevogelte: zo groot als je handpalm. Dit is ongeveer 100 gram.

hand vlees

Een portie niet vette vis zoals kabeljauw mag zo groot zijn als je hand inclusief je vingers.

hand vis

Een portie vette is even groot als een hand zonder vingers.

hand vette vis

Een handje noten per dag ziet er zo uit en weegt ongeveer 25 gram.

hand noten

Neem van chocolade niet meer dan een vinger lengte.

vinger chocolade

Naast portiegrootte is het ook belangrijk om te weten wat de juiste verhouding is op het bord met daarop bijvoorbeeld een warme maaltijd. Op onderstaande afbeelding zie je dat het bord voor de helft uit groenten, voor een kwart uit vis/gevogelte/vlees/vleesvervanger en voor een kwart uit past/rijst/aardappelen/brood bestaat.

unnamed

Al deze portiegroottes zijn voldoende voor een gemiddeld volwassen persoon. Als je een zwaar beroep hebt, duursporter of krachtsporter bent moet je meer koolhydraten en eiwitten eten. Wil je graag een voedingsadvies op maat? Neem dan contact met ons op.

Bron foto’s: Dailymail