Vegan is gezondSteeds meer mensen kiezen vaker voor plantaardige producten. Koemelk wordt vervangen  door amandelmelk, yoghurt van koemelk door soja yoghurt en boter door plantaardige olie. Sommigen besluiten helemaal veganistisch te eten.

Wat is het verschil tussen veganistisch en vegetarisch?

Vegetariërs eten geen vlees en vis maar bijvoorbeeld wel andere dierlijke producten zoals eieren, yoghurt en melk. Veganisten vermijden alles wat is gemaakt van of door dieren. Dus behalve vlees en vis eten zij ook geen eieren, melkproducten en honing. Vaak kopen ze ook geen kleding met bont en leer. Dit betekent dat ze veel vaker voor plantaardig kiezen.

Waarom veganistisch of vegetarisch?

vegan vs vegetarisch

Er zijn meerdere redenen om vaker of helemaal voor veganistisch of vegetarisch te kiezen.

 

 

 

Plantaardige voeding en klimaat

  1. Zoals uit het plaatje hiernaast blijkt, zijn dierlijke producten een veel grotere belasting voor het milieu. Dus door minder vlees en zuivel te gebruiken help je het milieu.
    Bron: voedingscentrum.nl
  2. Veel dieren hebben geen leuk leven gehad en worden veel te jong afgemaakt.Voor veel vegetariërs en veganisten is dit een belangrijke reden om geen dierlijke producten te gebruiken.
  3. Veel mensen voelen zich fitter en gezonder bij een plantaardige leefstijl.

Is het gezond?

Onbewerkt vlees staat wel in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Dit is een hoeveelheid van 500 gram per week.
In de praktijk zien we dat cliënten veel meer vlees consumeren.
We adviseren cliënten dan ook regelmatig om minder vlees te eten en dit te vervangen door peulvruchten, vleesvervangers of tofu.

Het is echter niet nodig om vlees te eten. Je kan nog steeds een volwaardig voedingspatroon hebben als je vegetarisch of veganistisch leeft.
Belangrijk is dat je let op het volgende:
Voldoende vitamine B1, B2 en B12
Voldoende ijzer
Voldoende calcium
Voldoende eiwitten

Kies dus voor vleesvervangers met voldoende B-vitamines en ijzer, zorg voor voldoende variatie en slik een goede multivitaminen.

Wil je weten of je voldoende van alles binnenkrijgt? Vul hier de eetmeter van het Voedingscentrum in.
Of klik hier voor een afspraak met ons en wij berekenen of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.
Daarnaast geven we je praktische adviezen om lekker en gezond te eten.

Hoe kan ik meer plantaardig voedsel eten

Maak kleine stapjes. Neem je huidige eetpatroon onder de loep. Welke veranderingen kun je toepassen?
Hieronder een paar voorbeelden:

ProductVervangen door….
KoemelkSojamelk / soja drank
Soja bevat hoogwaardige eiwitten. Andere plantaardige melkproducten zijn geen goed alternatief voor koemelk.
Let op: sommige varianten bevatten toegevoegde suikers.
Yoghurt of kwarkPlantaardige yoghurt of kwark bijvoorbeeld van het merk Alpro.
Let op, kokosyoghurt bevat veel meer vet dus ook meer calorieën. Als je probeert af te vallen kan je beter voor soja yoghurt kiezen.
RoomboterPlantaardige oliën zoals arachideolie of olijfolie of plantaardige margarine uit een kuipje
Let op, kokosolie heeft niet de voorkeur. Dit bevat veel verzadigde vetten.
Vlees, Vis, eierenPeulvruchten, tofu, tempé, vleesvervanger, noten
Kaas, vleeswarenGroentenspreads, hummus, notenpasta, vegetarische vleeswaren
Whey poederEiwitpoeder gemaakt van plantaardige bronnen. Wij zijn fan van het eiwitpoeder van Orange Fit. Dit is gemaakt van erwten. De smaak is heerlijk en het poeder lost goed op.
Bekijk ons assortiment Orange Fit.
Koeken met als ingrediënt
melk of ei
Superhappie repen (gemaakt van gedroogd fruit en noten).
Bestel de Superhappie hier.


Tip
: 11-17 maart is de week zonder vlees! weekzondervlees 2019
Doe jij ook mee?
Schrijf je in op weekzondervlees.nl en ontvang gratis tips en recepten!

We zijn benieuwd, wat zijn jou ervaringen?
Kies jij vaker voor plantaardige producten?
Of ben je zelf vegetariër of veganist?
Wat is voor jou de belangrijkste reden om voor deze leefstijl te kiezen?

Deel hieronder je ervaringen!