Je darmen worden ook wel je tweede brein genoemd. Sinds een aantal jaren zijn wetenschappers door uitgebreid onderzoek erachter gekomen dat je brein en darmen samenwerken. Bijvoorbeeld, mensen met psychische klachten ervaren vaker darmklachten en andersom.

In je darmen leven bacteriën. Dit zijn goede bacteriën die onder andere zorgen voor de vertering van je voedsel, het produceren van je ontlasting en het beschermen je tegen slechte bacteriën en ziektemakers. Dit wordt ook wel je darmflora genoemd.

Zorg dus voor een goede balans in je darmflora. Hoe?

Eet voldoende vezels

Vezels zijn complexe koolhydraten die niet door je darmen worden verteerd. Ze zitten bijvoorbeeld in volkoren granen, groenten, fruit, peulvruchten en noten. Vezels dragen bij aan een verbetering van je stoelgang. Ze zorgen dat je een stevige ‘drol’ krijgt. Daarbij zijn vezels ook een goede voedingsbodem voor je darmflora.

Kies dus altijd voor volkoren producten. Zorg dat je dagelijks 2 stuks fruit eet. Voeg rauwkost toe aan je lunch. Probeer eens vaker vegetarisch te eten en vervang vlees door peulvruchten.

Drink voldoende vocht

Vezels werken als een soort spons. Ze zetten uit als ze in aanraking komen met water. Zorg dus voor voldoende drinkvocht, anders werken vezels verstoppend. Drink dus voldoende water en thee. Maar ook koffie en bouillon is prima maar adviseren we met mate te gebruiken wegens andere gezondheidsredenen.

Zorg voor een regelmatig eetpatroon

Als je een regelmatig eetpatroon hebt komende er gedurende de dag kleine portie voedingsmiddelen in de darmen om verteerd te worden. Dit is makkelijker voor je darmen te verwerken dan plotsklaps een hele grote, zware maaltijd. Kies dus voor 3 kleine hoofdmaaltijden en 2-3 tussendoortjes.

Eet gezond

Je kunt je voorstellen dat je darmflora beter in balans blijft als je je lichaam voedt met gezonde voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, volkoren granen en gezonde vetten. Als je alleen maar junkfood eet zal je darmflora uit balans raken.

Kies vaker voor gefermenteerd

Gefermenteerde voedingsmiddelen zijn een uitstekende voedingsbodem voor jouw darmflora. Kies dus vaker voor zuurkool, kimchi, kombucha en tempé. Ook yoghurt, kwark of hangop zijn gefermenteerde producten.

Pas dus deze adviezen toe voor een gezonde darmflora!

Heb je het idee dat jouw darmflora niet in balans is? Heb je vaak last van obstipatie of diarree? Ben je vaak moe en futloos? Heb je last van allergieën en eczeem?

Dan kan het zijn dat een uitgebreider, persoonlijk voedingsadvies nodig is.

Maak dan een afspraak voor een intakegesprek. Neem contact met ons op