Wat doet het?

Magnesium is een mineraal dat in je lichaam verschillende functies heeft:

  • De energiestofwisseling
  • Het spannen en ontspannen van spieren
  • Het overdragen van zenuwprikkels

Een mineraal is in tegenstelling tot een vitamine, een stof die het lichaam maar in zeer kleine hoeveelheden nodig heeft.

Verder blijkt uit onderzoek dat:

  • Magnesium goed is voor het behoud van sterke botten.
  • Een magnesiumtekort eventuele depressies kan verergeren.
  • Magnesium suppletie kan helpen bij diabetes mellitus (suikerziekte), insuline resistentie, en het verbeteren van je sportprestaties
  • Magnesium ontstekingsremmend is.

Waar zit magnesium in?

Magnesium zit van nature in veel verschillende voedingsmiddelen zoals volkoren graanproducten (zoals brood, quinoa), groenten (spinazie), fruit (bananen), peulvruchten (zware bonen), noten en zaden (pompoenpitten, amandelen, cashewnoten), melk(producten), vis (zalm, makreel) en vlees.

Zorg dat je menu vol zit met deze heerlijke, gezonde voedingsmiddelen.

Is suppleren nodig?

Omdat magnesium in zo veel verschillende voedingsmiddelen zit, zegt het Voedingscentrum dat extra magnesium in de vorm van een preparaat niet nodig is. Toch zien we in de praktijk vaak mensen die klachten hebben vanwege een magnesiumtekort. Dit komt  door een eenzijdig of ongezond eetpatroon. Door gezonder te eten krijgt iemand vanzelf meer magnesium binnen. Soms zetten we een extra supplement in.

Klachten bij magnesium-tekort

Mogelijke symptomen bij magnesiumtekort zijn:

  • algehele lusteloosheid of vermoeidheid
  • spierkrampen
  • hartritmestoornissen in extreme gevallen

Het is moeilijk vast te stellen of een magnesiumtekort de oorzaak is van deze symptomen. Een arts kan dit niet goed vaststellen omdat het magnesium in je bloed geen goede maat is om een magnesiumtekort vast te stellen.

Conclusie

Magnesium is een onmisbaar mineraal! Door gezond en gevarieerd te eten krijg je meer magnesium binnen, wat bijdraagt aan een vitaler leven!

In een volgende blog ga ik dieper in op de verschillende verbindingen van Magnesium en welke soorten supplementen er zijn.