Wat kunnen wij leren van de blue zones?

Geschreven door: Elenna de Roode

BlueZones

De Blauwe Zones (Blue Zones) zijn een aantal gebieder in de wereld waar mensen gemiddeld het oudste worden. Ook blijven ze langer vitaal en gezond en er komen minder ‘westerse ziektes’ voor. Wat kunnen we leren va de leefstijl van deze mensen? Dit artikel gaat er dieper op in. 

Waar zijn de blue zones? 

Sardinië, een Italiaans eiland

Acciaroli, Italië

Ikaria, een klein Grieks eiland

Okinawa, een Japans eiland

Loma Linda, San Bernardino County, Californië

Nicoya, schiereiland van Costa Rica

Öland, Zuid-Småland en Noord-Oost-Skåne, Zweden

Waarom leven deze mensen langer en blijven ze gezonder? 

Wetenschappers hebben onderzocht waarom deze mensen zo lang gezond blijven. Wat zijn de overeenkomsten in deze gebieden? 

1.     Weinig stress: Mensen in deze gebieden hebben een rustig leven. Ze werken vaak buiten op het land, besteden tijd aan meditatie of gebed, doen middagdutjes en zijn tevreden met een eenvoudig leven.

2.     Een levensdoel: Als je een doel hebt in je leven leef je langer. Een doel kan bijvoorbeeld je werk, je familie of een hobby zijn.

3.     Geen sportschool maar veel lichaamsbeweging: Mensen in deze gebieden gaan niet naar de sportschool, maar ze bewegen veel door alles te voet te doen en te werken op hun land. Er wordt weinig tot geen gebruik gemaakt van moderne gemakken en mechanische hulpmiddelen. Als ze een taart bakken, mixen ze het beslag met de hand en niet met een mixer. 

4.     Weinig alcohol: Mensen in deze gebieden drinken weinig alcohol behalve af en toe een glaasje rode wijn bij de maaltijd.

5.     Plantaardige voedingspatroon: Er wordt maar 2 keer per week een kleine hoeveelheid vlees gegeten. De voeding is voornamelijk plantaardig en rijk aan groenten en peulvruchten.  

6.     Betrokkenheid bij religie of spiritualiteit: Er wordt regelmatig gebeden en een bezoekje aan de kerk gebracht. 

7.     Betrokkenheid bij familie: Familiebanden zoals kinderen en kleinkinderen spelen een belangrijke rol in het leven van deze mensen. 

8.     Een matige calorieën inname en onbewerkt voedsel; Ze eten wat er in het seizoen is en gebruiken weinig kant en klare producten. 

Hoe kan jij deze bovenstaande punten in je eigen leven toepassen? 

Misschien besef je dat je weinig tijd hebt voor hobby’s en veel stress ervaart. Misschien kan je iets in je werkschema veranderen zodat je meer tijd hebt voor familie, vrienden, spiritualiteit en rust. 

Je kan jezelf uitdagen en vaker vegetarisch koken. Koop bijvoorbeeld een mooi vega kookboek voor jezelf en probeer nieuwe recepten uit.

En streef naar meer beweging in je dagelijks leven. Fiets naar je werk, wandel naar die ene afspraak en laat de auto vaker staan. 

Waar ga jij aan werken de komende periode? 

1200px 3 blue zones venn diagram.svg

Ook interessant om te lezen

2156513

Donker brood, gezond?

Brood, een voedingsmiddel dat al eeuwenlang door veel mensen iedere dag wordt gegeten. Maar hoe zit het eigenlijk met de algemene opvatting dat donkerder brood

Lees verder »
superfoods 259579721

Superfoods

Steeds meer mensen houden zich bezig met hun gezondheid en daarbij passende voeding. In de zoektocht naar het optimale dieet komt de term ‘superfoods’ ook

Lees verder »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *