Gezond eten bij een verminderde nierfunctie

Geschreven door: Lotty Koerse

pexels karolina grabowska 4199094

Hoe kun je gezond eten bij een verminderde nierfunctie? De nieren hebben veel verschillende taken.
Een van de taken is het verwijderen van afvalstoffen uit het bloed.
Wanneer de nierfunctie voor 70% of meer is uitgevallen blijven er afvalstoffen achter in het lichaam.
Je kunt dan klachten krijgen zoals vermoeidheid, jeuk, misselijkheid en een gebrek aan eetlust.
Met goede voeding bescherm je de nieren. Het is daarom belangrijk op je voeding te letten, om zo verdere achteruitgangvan de nieren tegen te gaan en klachten te verminderen.

Op welke voedingsstoffen moet je letten?

Zout

Zout is de belangrijkste bron van natrium in onze voeding.
Natrium is belangrijk voor het regelen van de vochtbalans in het lichaam, het regelen van de bloeddruk en voor een goede werking van spier- en zenuwcellen.
Als de nieren niet goed werken, blijft er te veel natrium achter in het lichaam. Hierdoor kunnen verschillende klachten ontstaan, zoals vocht vasthouden en een verhoogde bloeddruk.
Het is daarom belangrijk om niet te veel zout te eten.

Hoeveel zout mag je binnenkrijgen?

Eet niet meer dan 6 gram zout per dag. Dit is 2,4 gram natrium. De meeste mensen krijgen meer binnen. 80% van het zout dat we binnenkrijgen zit namelijk in bewerkte producten zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks. 20% van het zout wordt zelf toegevoegd bij het koken en aan tafel. Het kan even wennen zijn als je minder zout gaat eten.

Tips om minder zout te eten

  • Maak zelf je warme maaltijden klaar en gebruik zo min mogelijk kant-en-klaar producten, zoals soepen, sauzen, kruidenmixen en kant-en-klaar maaltijden.
    Kies voor onbewerkte voedingsmiddelen.
  • Voeg zelf geen zout toe tijdens het koken.
    Wanneer je bijvoorbeeld rijst, pasta, aardappelen en groente kookt, voeg dan ook geen zout toe aan het water
  • Gebruik kruiden en specerijen om het eten smaak te geven.
    Vermijd ook kerrie, dit bevat vaak ook zout.
  • Kies ook niet voor geen zoute smaakmakers.
    Denk aan bouillonblokjes, bouillonpoeder, ketjap, mosterd, maggi, Worcestershiresaus, vetsin, kip- en vleeskruiden en groente- en kruidenmixen.
  • Ingemaakte producten zoals kappertjes, augurken, olijven, zilveruitjes, zuurkool, ansjovis etc. bevatten veel zout.
    Gebruik deze producten niet of met mate.pexels photo 226615
  • Kies voor zoutarm beleg op brood.
    Kies dus geen vleeswaren of kies voor zoutarme vleeswaren zoals rosbief, kalkoenfilet, kipfilet en tong.
    Gebruik geen of weinig kaas. Kees-kaas is een plantaardige kaas en bevat minder zout en minder verzadigd vet.
  • Lees het etiket of gebruik de van het Voedingscentrum om zoutarme keuzes te maken.
  • Geef jezelf de tijd om te wennen.
    Begin eerst met het minderen van zoute snacks zoals chips en gezouten noten.
  • Kook zoveel mogelijk zonder kant-en-klare maaltijdmixen, soepen en sauzen.
    Kijk eens op smakelijketenzonderzout.nl. Hier kun je lekkere zoutarme recepten vinden.

Verzadigd vet

Mensen met nierschade hebben vaak ook een hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet komt veel voor in dierlijke producten, zoals vet vlees, volle melkproducten, roomboter en volvette kaas (48+). Het is beter om weinig verzadigd vet te eten, en juist meer onverzadigd vet.

Tips om minder verzadigd vet binnen te krijgen

  • Vervang verzadigd vet door onverzadigd vet.
    Dit kan bijvoorbeeld door roomboter en harde margarines te vervangen door halvarine, zachte en vloeibare margarine of oliën.olive oil salad dressing cooking oliveVette vleessoorten, koek, gebak en snacks bevatten veel verzadigd vet en kun je vervangen bijvoorbeeld een handje noten.
  • Eet magere vleeswaren op brood, zoals rosbief of kipfilet.
  • Eet twee keer per week vis, waarvan één keer vette (zalm, makreel, haring, paling)
  • Maak groente en volkoren graanproducten (brood, granen, rijst, pasta) het hoofdbestanddeel van iedere maaltijd en schep minder vlees op.
    Zo krijg je voldoende voedingsvezel binnen om het vet uit de maaltijd te binden.pexels photo 725991
  • Maak je eigen sladressing met extra vergine olijfolie, wijnazijn, appelazijn of citroensap, peper en mosterd.

Bij verder gevorderde nierschade is het nóg belangrijker om te letten op je voeding.
Naast het beperken van verzadigd vet en zout is het belangrijk om niet te veel eiwitten, kalium en fosfaten binnen krijgen.

Heb je nierschade?

Dan kan de diëtist jou helpen met voedingsadvies op maat.
Neem contact met ons op via deze link of bel naar 070-3268983 om een afspraak in te plannen.

Gezond Leven Diëtisten is een diëtist in Den Haag, maar ook een online diëtist. Onze diëtisten genieten ervan om iedereen te helpen de beste versie van zichzelf te worden door gezond te eten en bewust te leven. Of je nou fitter wilt worden, gezond wilt afvallen of hulp wil bij een bepaald ziektebeeld; wij hebben de kennis en expertise in huis. Ga jij de uitdaging aan en geef je ons de kans om jou te helpen? Meld je dan snel aan.

Bekijk ook onze instagram en facebook pagina om op de hoogte te blijven van al onze recepten, tips en nieuwste producten.

Ook interessant om te lezen

pexels artem podrez 6823763

Wat is diabetes?

Bij een gezond persoon zit er precies genoeg suiker in het bloed, maar bij iemand met diabetes wordt dat niet gereguleerd. De suikers die hij

Lees verder »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.