Help! Mijn kind lust geen groenten

Geschreven door: Tanisha Pahladsingh

pexels august de richelieu 4259707

De zomervakantie is bijna voorbij en kinderen gaan weer naar school. Er komt wat meer ritme in het gezinsleven en gezonde maaltijden hebben wat meer de aandacht.

Hoe zorg je dat een kieskeurige peuter of kleuter voldoende groenten eet?

Tip 1: Geef groenten mee als tussendoortje in de broodtrommel. Denk aan radijsjes, reepjes paprika of kort geblanceerde broccoli.

Tip 2: Doe wat rauwkost op de boterham van de lunch. Zoals plakjes komkommer, blaadjes sla of tomaatjes.

Tip 3: Laat je kind helpen in de keuken. Als een kind samen met een ouder kookt, meekijkt, voelt en ruikt, durven ze meer rauwe en gekookte groenten te proeven. Dit blijkt uit een Schots onderzoek onder ouders met kinderen tussen de 3 en 5 jaar. (bron 1) 

Tip 4: Uit onderzoek blijkt dat een autoritaire opvoeding, bijvoorbeeld door te belonen of te straffen als een kind niet wilt eten, niet werkt. Een autoritaire aanpak op het gebied van eten kan er voor zorgen dat kinderen vaker eten wanneer ze niet hongerig zijn en minder gezonde keuzes maken. Aan de andere kant blijkt dat een te toegeefelijke houding ook niet goed is.

Geef dus gezonde keuzes, maar laat het kind bepalen wat en hoeveel het eet. (bron 2)

Bron 1
Nutrients | Free Full-Text | A Nursery-Based Cooking Skills Programme with Parents and Children Reduced Food Fussiness and Increased Willingness to Try Vegetables: A Quasi-Experimental Study | HTML (mdpi.com)

Bron 2
Healthy eating behaviors in childhood may reduce the risk of adult obesity and heart disease | American Heart Association

Ook interessant om te lezen

omslag blog 29 6 21

Wat is Intermittent Fasting?

Intermittent fasting is geen speciaal dieet.Het is een andere manier van het indelen van je eetpatroon.Met intermittent fasting eet je binnen bepaalde tijden en daarbuiten

Lees verder »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *