Het Fodmap-dieet: het ideale dieet bij darmklachten!

Geschreven door: Tanisha Pahladsingh

omslag blog fodmap

Veel mensen hebben last van gevoelige darmen en ervaren klachten zoals pijn, een opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree of obstipatie. Met het FODMAP-arme dieet ga je uitzoeken welke producten jou klachten geven.

Het FODMAP-dieet is recentelijk ontwikkelt op de Monash Universiteit in Australië. Vanaf 2013 wordt het ook in Nederland ingezet bij darmklachten.

Ongeveer 75% van alle mensen die last hebben van PDS (prikkelbare darm syndroom) hebben baat bij dit dieet. Maar ook 50% van alle mensen met Collitis Ulcerosa en ziekte van Crohn merken afname van hun klachten na het volgen van het FODMAP-dieet.

Wat zijn fodmaps?

Fodmaps zijn kleine moleculen die slecht of niet opgenomen worden in de dunne darm en in de dikke darm terechtkomen. Daar worden de FODMAP’s door darmbacteriën gefermenteerd. Hierdoor komt gas vrij waardoor klachten kunnen ontstaan zoals een opgeblazen gevoel, pijn en winderigheid. Ook de stoelgang kan hierdoor ontregeld worden.

foto blog fodmap

Hoe ziet het dieet eruit?

Het dieet bestaat uit 2 fases. In de eliminatiefase elimineer je alle producten die klachten kunnen geven. Dit zijn;  

  • Fructanen, zit in producten met tarwe zoals brood en pasta
  • Galacto-oligosacharide, zit in peulvruchten zoals bruine bonen
  • Lactose, zit in melkproducten
  • Fructose, zit in verschillende soorten groenten en fruit zoals appels, mango’s en asperges
  • Polyolen, zit in zoetstoffen, fruit en groenten zoals appels, peren, kersen en avocado

Na enkele weken kun je starten met de tweede fase van het dieet. Stap voor stap ga je alle voedingsmiddelen weer herintroduceren om te ontdekken wat je wel en niet kunt verdragen.

Het Fodmap-dieet is geen makkelijk programma. De kans is groot dat je fouten maakt, eenzijdig eet, ongewenst gewicht verliest en minder energie hebt als je het niet goed aanpakt. We raden je dus echt aan om dit onder begeleiding te doen. Wij kunnen je helpen met de nieuwste lijsten, tips, recepten en menu’s. Ook denken we met je mee hoe je toch gezond, gevarieerd en volwaardig kunt blijven eten.

Ook interessant om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *