Hoe blijf je fit in de zomer (of op warme dagen)

Geschreven door: Berdien van Wezel

hellosummer20203

Sport in de vroege uurtjes

Op warme dagen hebben wij veel minder zin om te gaan sporten. Herken jij jezelf hierin? Probeer dan eens ’s ochtends vroeg te gaan sporten. De meeste sportscholen zijn al vanaf 7.00 uur open, maar ook een buitensport is dan heerlijk. Denk aan hardlopen, wielrennen of een work-out in het park of op het strand. De lucht is dan nog fris en koel. Als de temperaturen later in de ochtend stijgen heb jij jouw work-out al achter de rug en start je de dag met een fit en voldaan gevoel.

Tip: Neem deze via Fortis band mee naar het park of gebruik hem voor een workout in je tuin:

https://www.gezondlevendietisten.nl/product/via-fortis-loop-band-strong/

https://www.gezondlevendietisten.nl/product/via-fortis-loop-band-medium/

https://www.gezondlevendietisten.nl/product/via-fortis-loop-band-light/

Op YouTube vind je handige filmpjes met work-outs die je met deze band kan doen. Bijvoorbeeld deze:
https://youtu.be/8KeZiQDy9C0

 

Maak bewuste keuzes

In de zomer pakken we massaal meer terrasjes, gaan we naar strandfeestjes, geven we etentjes in de tuin en blijven we tot in de late uren genieten van het heerlijke weer.

Natuurlijk horen daar ook de benodigde drankjes en hapjes bij. Ontzettend gezellig, maar aan het einde van de week blijkt dat het allemaal iets te veel was, waardoor je minder lekker in je vel zit.

Hoe pak je dit aan?

  1. Maak vooraf een plan. Bedenk op welk diner en feestje je wel een wijntje meedrinkt en bij welke speciale gelegenheid je het wijntje overslaat. Wanneer neem je wel en wanneer neem je geen toetje? En ga je deze keer mee een terrasje pakken of sla hem deze keer over? Het is niet realistisch om de hele week helemaal niets qua extra’s te nemen, dus wees realistisch.
  1. Geniet van de extraatjes. Dus geniet van elke bitterbal en elk witbiertje. Geniet van elke hap en slok. Voel je niet schuldig. Eet rustig en kauw goed.
  2. Zorg dat je de basisvoeding op orde hebt. Dus ontbijt gezond, lunch met veel groenten en zorg voor een gebalanceerd diner. Dan heb je echt wel de ruimte voor hier en daar iets extra’s.

 

Zorg goed voor je huid

Onze huid is ons grootste orgaan. Een gezonde huid is elastisch, soepel en resistent. Helaas zijn er veel factoren die de huid belasten waaronder de zon die het collageen en elastine van je huid kan beschadigen. Collageen is een eiwit dat de stevigheid van je huid behoudt en elastine is de steunvezel die je huid veerkrachtig maakt. Als je huid verbrand door de zon kan er sneller huidveroudering plaatsvinden, en dat willen we natuurlijk niet!

Wat kan je doen:
– Gebruik zonnebrandcrème
– Zoek schaduwrijke plekjes
– Zorg dat je voldoende collageen binnenkrijgt. Dit zit bijvoorbeeld in bouillon van botten van kip, rund, graten van vis en eieren. Eet je vaak plantaardig? Gebruik dan deze plantaardige collageen booster.

Dit product staat nog niet op onze website. Dit is het: https://cleanfoods.nl/vitamines/per-behoefte/haar-huid-en-nagels/collagen-boost-vegan

 

Kies voor lichte maaltijden

Lichte maaltijden kunnen ervoor zorgen dat jij je fit blijft voelen in de zomer. Van een vet- en koolhydraatrijke maaltijd voel je je vaak moe en futloos terwijl een gebalanceerde maaltijd je de juiste hoeveelheid energie kan geven. Begin je dag bijvoorbeeld met een verfrissende smoothie. Zorg er wel voor dat deze in balans is zodat het een volwaardig ontbijt is.

Een goede smoothie bevat: 

  • Vloeistof: (plantaardige) melk of water,
  • Fruit: aardbeien, blauwe bessen of mango,
  • Groenten: spinazie, bevroren bloemkoolroosjes (wordt de smoothie lekker romig van),
  • Eiwitten: kwark, proteine poeder
  • Extra’s: hennepzaad, lijnzaad, Alka Greens (voor een extra boost aan antioxidanten en mineralen), collageen

 

Geniet van je zomer! Blijf goed voor jezelf zorgen zodat jij de hele zomer lang lekker in je vel zit en je fit blijft voelen!

 

Zomer familie 01

Gezond Leven Diëtisten is een diëtist in Den Haag, maar ook een online diëtist. Onze diëtisten genieten ervan om iedereen te helpen de beste versie van zichzelf te worden door gezond te eten en bewust te leven. Of je nou fitter wilt worden, gezond wilt afvallen of hulp wil bij een bepaald ziektebeeld; wij hebben de kennis en expertise in huis. Ga jij de uitdaging aan en geef je ons de kans om jou te helpen? Meld je dan snel aan.

Bekijk ook onze instagram en facebook pagina

Ook interessant om te lezen

vrouw slaaptekort

Slaaptekort heeft een negatief effect op het lichaam. Waarom?

Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat een slaaptekort een negatief effect heeft op het lichaam en de kans vergroot op obesitas en diabetes mellitus type 2 (suikerziekte) (bron). Door te weinig slaap raken de honger- en verzadigingshormonen verstoord. Hierdoor krijg je extra honger gedurende dag. Je eet dus makkelijker een te grote portie en snackt meer tussendoor. Deze effecten ontstaan al bij minder dan 6 uur slaap per nacht (bron).

Lees verder »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.