Hoe kan ik mijn weerstand verbeteren?

Geschreven door: Elenna de Roode

Hardlopen winter

In deze koude wintermaanden merken we, dat veel mensen om ons heen griep, een
verkoudheid of corona hebben. Voeding is van invloed op ons immuunsysteem. Hoewel het geen garantie is tegen een griepje, kan gezonde voeding ervoor zorgen dat je minder snel ziek wordt, en sneller
hersteld.

Hoe kan je met voeding je weerstand verbeteren?

Onbewerkte groenten zoals groenten, fruit, noten, olijfolie en vette vis zorgen bevatten ontsteking remmende stoffen zoals omega 3 en vitamine C.  Die stoffen kunnen ervoor zorgen dat je gezond blijft. Terwijl sterk bewerkte voedingsmiddelen zoals frisdrank, bewerkt vlees, geraffineerde granen en suikers juist ontstekingen bevorderen. Daarbij bevatten deze bewerkte voedingsmiddelen amper vitamines en mineralen.
Zorg er dus voor dat je elke dag een mix van vitamines en mineralen binnen krijgt. Dit. doe je door gezond en gevarieerd te eten. Sla geen maaltijden over. Kook verse maaltijden en zorg voor voldoende groenten en fruit.

Wat kan je nog meer doen?

Behalve van gezonde voeding hangt het immuunsysteem ook af van fysieke en mentale gezondheid.
Zorg dus dat je regelmatig sport en beweegt. Dit komt neer op 2,5 uur per week matig intensief bewegen zoals wandelen en fietsen. En doe 2 keer per week bot- en spierversterkende oefeningen. We kunnen ons voorstellen dat dit wat moeilijker is in de winter bij koud en nat weer. Maar op Youtube zijn talloze workouts te vinden die je gewoon thuis kan doen. Ook een goede nachtrust is belangrijk voor een goede weerstand. In de winter hebben veel mensen wat extra slaap nodig. Ga dus op tijd naar bed. Vermijd beeldschermen en zorg voor frisse lucht in je slaapkamer.

Zorg voor een gezond gewicht

Mensen met obesitas en leefstijl gerelateerde aandoeningen zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten hebben vaak een slechtere weerstand. Vooral te veel buikvet produceert stoffen die kunnen zorgen voor chronische, laaggradige ontstekingen. Mensen met veel buikvet hebben dus een minder goede weerstand.
Maar aan de andere kant zien we dat mensen met ondergewicht ook weer een verminderde weerstand hebben. Vaak door een onvolwaardig eetpatroon of een onderliggend ziektebeeld. Zorg dus voor een gezond gewicht voor een goede weerstand.

Gezonde darmen zorgen voor een goede weerstand

In je darmen leven verschillende bacteriën die ervoor zorgen dat slechte bacteriën en virussen geen kans krijgen. Deze bacteriën noemen we het darm-microbioom. Zorg dus voor een gezond microbioom voor een optimale weerstand.
Een voeding rijk aan vezels zoals groenten, fruit, volkoren granen zorg voor een gebalanceerd darm-microbioom. Ook gefermenteerde voeding zoals tempé, zuurkool, kefir en yoghurt hebben een positief effect op deze darmbacteriën.
Je kan je darm-microbioom uit balans brengen door een slecht eet- en leefpatroon. Veel zitten, roken, alcohol en suikerrijke voeding kan ervoor zorgen dat de bacteriën in je darmen wat minder blij zijn. Je weerstand zal verminderen.

Waar is ruimte voor verbetering?
Wat kan jij verbeteren na het lezen van dit artikel? Misschien vanavond toch weer iets vroeger naar bed? Of toch maar weer een rondje hardlopen morgenochtend?
Maak voor jezelf een plan om de komende weken je weerstand te optimaliseren, en jij gaat met een goede gezondheid de winter doorkomen!

groenten

Ook interessant om te lezen

Afslankproducten

Het streven naar een gezond gewicht en een fit lichaam is voor velen een belangrijk doel. In de zoektocht naar effectieve afslankmethoden komen we talloze