Hoeveel calorieën heb ik op een dag nodig?

Geschreven door: Tanisha Pahladsingh

unnamed

Wat zijn calorieën?
Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. Deze energie wordt uitgedrukt in (kilo)calorieën of kilojoules (1 kilocalorie = 4,2 kilojoules). Meestal gebruiken wij de term calorieën.

unnamed 1

Hoeveel calorieën verbruik ik?
Hoeveel energie of calorieën het lichaam nodig heeft hangt af van verschillende factoren zoals of je man of vrouw bent, hoe zwaar en lang je bent, je leeftijd en hoe actief je bent. Dan zijn er ook nog bijzondere situaties zoals zwangerschap, het geven van borstvoeding, het herstellen na ziekte of een operatie waardoor je extra calorieën nodig hebt.

Stap 1: Ruststofwisseling

Om achter te komen hoeveel calorieën je verbruikt moet je eerst je ruststofwisseling berekenen. Dit is de hoeveelheid calorieën die je verbruikt als je de hele dag in bed blijft liggen. Deze energie is nodig om je hart te laten kloppen, je ademhaling te reguleren en het gebruik van je hersenen.
Je kan deze ruststofwisseling berekenen volgens de Harris en Benedict-formule.

[button link=”https://nutritionalassessment.mumc.nl/energiegebruik-berekenen” type=”big” color=”green” newwindow=”yes”] Bereken hier jouw ruststofwisseling [/button]

Stap 2 PAL waarde

  PAL waarde 
InactiefZittend werk, geen sport1,2
Licht actiefZittend werk, 1-3 keer per week sport1,35
Gemiddeld actiefZittend werk, 3-5 keer per week sport of staand werk, 1-3 keer per week sport1,55
ActiefStaand werk, 4-7 keer per week sport1,75
Zeer actiefZwaar werk, 4-7 keer per week sport1,9

Heb je bijvoorbeeld een Ruststofwisseling van 1450 kcal en doe je zittend werk en sport je 3 keer per week dan is je totale energieverbruik:
1450 x 1.35 = 1957.5 calorieën per dag.

unnamed

Energiebalans
Als je meer calorieën binnen krijgt dan je verbruikt zal je lichaam deze overgebleven energie in je lichaam opslaan als vet en op de lange termijn zal je gewicht toenemen. Als je minder calorieën binnen krijgt dan je verbruikt zal je gewicht op de lange termijn afnemen. Gedurende de dag, week, maand kan je gewicht een beetje schommelen. Dit is heel normaal. Het is gezond als je gewicht gemiddeld stabiel is. Wil jij weten hoeveel calorieën je op een dag nodig hebt? Maak dan de berekening. Je kan op basis van je doelen (bijvoorbeeld afvallen of aankomen) de hoeveelheid calorieën die je per dag nodig hebt aanpassen. Wil je een persoonlijk voedingsadvies gebaseerd op de hoeveelheid calorieën die jij op een dag nodig hebt, maak dan een afspraak met één van onze diëtisten.

Ook interessant om te lezen

omslag blog 29 6 21

Wat is Intermittent Fasting?

Intermittent fasting is geen speciaal dieet.Het is een andere manier van het indelen van je eetpatroon.Met intermittent fasting eet je binnen bepaalde tijden en daarbuiten

Lees verder »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *