Is het wel of juist niet verstandig om te ontbijten? 

Geschreven door: Berdien van Wezel

pexels photo 949067

Een onderwerp waar tegenwoordig veel discussie over is.

Het ontbijt staat tegenwoordig in een slecht daglicht door de opkomende populariteit van het
vastendieet. Dit is een dieet waarbij je tussen 12:00 en 20:00 uur mag eten, waarna je een periode van 16 uur gaat vasten. Je slaat dus het ontbijt over en je snoept in de avond niet meer.

Hierdoor krijg je minder calorieën binnen.
Wanneer je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt, val je af.

Maar is het wel zo goed om elke dag je ontbijt over te slaan?

Het is niet per se noodzakelijk om te ontbijten maar we raden het aan toch wel te doen. Er wordt
namelijk veel onderzoek gedaan naar dit onderwerp en de uitkomsten van deze onderzoeken tonen
aan dat het overslaan van het ontbijt helemaal niet zo goed is.
Zo blijkt dat dit onder andere een negatieve invloed heeft op de biologische klok.

Andere onderzoeken geven het volgende aan:

 Ontbijten zorgt voor meer lichaamsbeweging gedurende de dag en dus voor een hogere
verbranding [1]
 Mensen die ontbijten hebben een stabielere bloedsuikerspiegel in de middag en in de
avond. Dit zorgt ervoor dat er minder behoefte is aan het nuttigen van ongezonde snacks.[1]
 Ontbijten heeft geen invloed op gewichtstoename [2]
 Ontbijten heeft invloed op een lager BMI [3]

Ons advies

Voeding en leefstijl zijn voor iedereen anders. Als het makkelijk voor je is om je ontbijt over te slaan
zonder dat je later op de dag gaat snoepen is het een makkelijke manier om minder calorieën te
eten. Als je juist iemand bent die meer regelmaat nodig heeft in zijn eetpatroon dan raden we je aan
om wel goed te ontbijten. Het is daarentegen wel aan te raden om ’s avonds laat niet te veel te eten.
Dit geeft namelijk wel een groter risico op gewichtstoename. Laat ons met je mee denken en een
eetpatroon voor je samenstellen wat bij je past.

Gezond Leven Diëtisten is een diëtist in Den Haag, maar ook een online diëtist. Onze diëtisten genieten ervan om iedereen te helpen de beste versie van zichzelf te worden door gezond te eten en bewust te leven. Of je nou fitter wilt worden, gezond wilt afvallen of hulp wil bij een bepaald ziektebeeld; wij hebben de kennis en expertise in huis. Ga jij de uitdaging aan en geef je ons de kans om jou te helpen? Meld je dan snel aan.

Bekijk ook onze instagram en facebook pagina om op de hoogte te blijven van al onze recepten, tips en nieuwste producten

Bronnen
[1] Betts JA, Richardson JD, Chowdhury EA, Holman GD, Tsintzas K, Thompson D. The causal role of breakfast in
energy balance and health: a randomized controlled trial in lean adults. Am J Clin Nutr. 2014 Jun 4. pii:
ajcn.083402.
[2] Barr, S. I., DiFrancesco, L., & Fulgoni, V. L.,3rd. (2016). Association of breakfast consumption with body mass
index and prevalence of overweight/obesity in a nationally-representative survey of canadian adults. Nutrition
Journal, 15, 33-016-0151-3. doi:10.1186/s12937-016-0151-3 [doi]
[3] Cho, S., Dietrich, M., Brown, C. J., Clark, C. A., & Block, G. (2003). The effect of breakfast type on total daily
energy intake and body mass index: results from the Third National Health and Nutrition Examination Survey
(NHANES III). Journal of the American College of Nutrition, 22(4), 296-302. ISO 690

Ook interessant om te lezen

favoriete producten gezond leven dietisten 1

De eetwissel

Sinds een paar maanden stimuleert het Voedingscentrum de Eetwissel. Door kleine veranderingen aan te brengen in je huidige eetpatroon maak je kleine stapjes naar een

Lees verder »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.