Vijf tips om de kerstdagen door te komen

Geschreven door: Gezond Leven Dietisten

GLD kerst blog vijftips

De kerstdagen komen er weer aan! Hier een aantal tips om de kerstdagen gezond door te komen:


Ga voor groen!

Tijdens deze periode van het jaar is het extra belangrijk om voldoende groente binnen te krijgen. Groente bevat over het algemeen weinig calorieën en veel goede voedingsstoffen. Kies wanneer je tijdens de feestdagen aan tafel gaat, dus eerst voor een portie groente. Dit kun je daarna aanvullen met andere producten zoals vlees, vis, rijst of ander lekkers op tafel.

Gebruik geen snoepgoed ter decoratie.

Hoe leuk en lekker het er ook uit ziet, zet niet onnodig snoepgoed op tafel ter decoratie. Dit maakt de keuze voor snoepgoed alleen maar verleidelijker. Als je toch graag iets van eetbare decoratie op tafel wilt hebben staan, ga dan voor een schaal met makkelijk eetbaar fruit. Denk hierbij aan appels, mandarijntjes, banaan of kiwi.

Eet rustig en geniet van de maaltijd.

Besteed minder aandacht aan de hoeveelheid eten die je naar binnen werkt en let daarentegen op de smaak. Geniet van de lekkere (feest)maaltijd en alle verschillende gerechten en die hierbij komen kijken.

Wanneer je snel eet, is het mogelijk dat je ook snel vol zit. Dit zou zonde zijn, aangezien je natuurlijk graag geniet van het kerstdiner en alle heerlijke smaken. Eet dus lekker op je gemak, dit zorgt ervoor dat je van alle smaken intens kunt genieten. Daarnaast ben je eerder verzadigd, waardoor je automatisch minder zal eten en geef je jouw lichaam de tijd om al het lekkers goed te verwerken.

Belangrijk, balans.

Balans is ontzettend belangrijk. Je hebt genoten van wat lekkers, maar je wilt daarna weer gezond verder. Kies na een dag met een uitgebreid kerstdiner bijvoorbeeld, voor een licht en gezond ontbijt. Blijf daarnaast ook voldoende water drinken. Vermijd tussendoortjes met veel vet of suiker en kies voor maaltijden met veel groente en/of fruit.

Met een balansdag geef je jouw lichaam de kans om bij te komen van de grote hoeveelheid eten en om deze te verwerken. Probeer deze dag wat minder calorieën binnen te krijgen, zodat je deze als het ware compenseert met die van de dag ervoor.

Restjes?

Ruim de restjes van de feestdagen zo snel mogelijk op. Zo rek je de feestdagen alleen maar op. Weggooien van eten is niet nodig. Geef het bijvoorbeeld weg, vries producten in of maak een gezonde maaltijd van restjes zoals groenten.

Hopelijk helpen deze tips je met het gezond doorkomen van de kerstdagen. Vergeet vooral niet te genieten, het zijn immer maar een aantal dagen per jaar.

Hele fijne feestdagen toegewenst namens het Gezond Leven Diëtistenteam!

InternetGDH20221202 030

Gezond Leven Diëtisten is een diëtist in Den Haag, maar ook een online diëtist. Onze diëtisten genieten ervan om iedereen te helpen de beste versie van zichzelf te worden door gezond te eten en bewust te leven. Of je nou fitter wilt worden, gezond wilt afvallen of hulp wil bij een bepaald ziektebeeld; wij hebben de kennis en expertise in huis. Ga jij de uitdaging aan en geef je ons de kans om jou te helpen? Meld je dan snel aan.

Bekijk ook onze instagram en facebook pagina om op de hoogte te blijven van al onze recepten, tips en nieuwste producten.

Ook interessant om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *