Kerstkilo’s? Dat hoeft niet.

Geschreven door: Tarah Luisman

GLD kerstkilos

December is ook wel dé feestmaand van het jaar. Is Sinterklaas net het land uit, staan de kerstdagen alweer voor de deur. En als het laatste kerstdiner nog maar net verteerd is, is het alweer Oudjaarsavond. Het is begrijpelijk dat gedurende de feestdagen het voedings- en beweegpatroon anders is dan normaal. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je kilo’s zwaarder het nieuwe jaar ingaat. Hoe? Door de onderstaande tips voorkom jij dat je gedurende de kerstdagen (teveel) aankomt.

1. Zorg voor voldoende beweging; gewichtstoename vindt plaats als je energieverbruik lager is dan je energie-inname. Oftewel, als je minder beweegt dan je eet. Tijdens de kerstdagen komt voor de meeste mensen de structuur van het dagelijkse leven te vervallen bestaat de dag vooral uit bijkomen van komt het kerstdiner van de dag ervoor. Daarnaast is de sportschool vaak maar beperkt open en zijn veel sportverenigingen zijn zelfs helemaal gesloten. Omdat tijdens de kerstdagen je energie-inname vaak hoger is dan normaal, is het extra belangrijk om te zorgen voor voldoende energieverbruik. Zorg daarom juist tijdens en rondom de kerstdagen voor voldoende beweging door bijvoorbeeld overdag een lekkere strandwandeling te maken, lopend of fietsend naar het kerstdiner te gaan in plaats van met de auto of het OV of na het eten nog een blokje om te gaan. 


2. Laat je niet verleiden;
wat je in huis haalt, gaat waarschijnlijk op. Is het niet tijdens de kerstdagen, dan is het wel in de dagen daarna. Kerst duurt tenslotte maar maximaal 3 dagen maar de hele decembermaand en zelfs al de weken daarvoor, liggen de schappen vol met lekkers. Kruidnoten, oliebollen, kerstkransjes, er is moeilijk aan te ontkomen. Deze verleidingen zo veel mogelijk weerstaan heeft voornamelijk te maken met zelfcontrole. Om het jezelf minder moeilijk te maken de verleidingen in de supermarkt te weerstaan, is het aan te raden om inkomen te doen met een boodschappenlijstje, iets te eten voordat je boodschappen gaat doen en niet met een lege maag en dat je ongezonde gangpaden waar je toch niks nodig hebt, zo veel mogelijk probeert te vermijden.


3. Maak bewuste keuzes en sla niet door;
kerstdiners bestaan vaak uit uren lang tafelen, veel verschillende gangen en uitgebreide en bijzondere gerechten. Desondanks is het belangrijk bewuste keuzes te blijven maken door bijvoorbeeld eerst veel groente/salade op te scheppen, te kiezen voor een goede eiwitbron zoals een stukje vlees of vis en niet teveel koolhydraten zoals aardappeltjes te eten. Sla ook niet door in de hoeveelheid die je eet zodat je achteraf met een té volle buik op de bank neerploft. Tijdens de kerstdiners zal je waarschijnlijk dingen eten die je normaliter niet eet, zoals een overheerlijk chocoladetoetje of een uitgebreid kaasplankje, maar niet alles hoeft op! Eet ook vooral niks tegen je zin in of als je er geen trek in hebt en het belangrijkste; geniet wel, maar met mate!


4. Blijf in balans;
probeer overdag zo veel mogelijk ‘normaal’ te eten en te zorgen voor voedzame hoofdmaaltijden bestaande uit fruit/groente, eiwitten en volkoren koolhydraten. Ontbijt bijvoorbeeld met een schaaltje magere yoghurt met roodfruit of lunch met een zelfgemaakte linzensoep met 2 volkoren boterhammen. Dat de kerstdagen in het teken staan van lekker en veel eten, wilt niet zeggen dat dit bij elke hoofdmaaltijd hoeft. Probeer juist zo veel mogelijk de balans in je voeding te bewaren tijdens de kerstdagen.


5. Pas op met de alcohol;
lekker eten, gezelligheid en samen zijn gaan vaak ook gepaard met een alcoholische versnapering. Alcohol daarentegen levert veel energie waardoor je sneller over je energiebehoefte gaat en dus je energie-inname hoger is dan je energieverbruik. Ook zorgt het er voor dat je lever overuren draait terwijl de lever maar een beperkte capaciteit heeft. Ook al zijn het maar 3 dagen, die 3 dagen drinken in combinatie met meer eten en minder bewegen, kan ook al de nodige (gezondheid)risico’s met zich meebrengen.Drink naast bijvoorbeeld een glaasje wijn ook voldoende water zodat je in ieder geval zo veel mogelijk gehydrateerd blijft.

 

GLD Tarah 800x800 1Tarah Luisman is diëtist en o.a. specialist op het gebied van leefstijl. Klik hier om een afspraak in te plannen of voor meer informatie.

 

 

Gezond Leven Diëtisten is een diëtist in Den Haag, maar ook een online diëtist. Onze diëtisten genieten ervan om iedereen te helpen de beste versie van zichzelf te worden door gezond te eten en bewust te leven. Of je nou fitter wilt worden, gezond wilt afvallen of hulp wil bij een bepaald ziektebeeld; wij hebben de kennis en expertise in huis. Ga jij de uitdaging aan en geef je ons de kans om jou te helpen? Meld je dan snel aan.

Bekijk ook onze instagram en facebook pagina om op de hoogte te blijven van al onze recepten, tips en nieuwste producten.

Ook interessant om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *