Obstipatie: wat kun je er tegen doen?

Geschreven door: Tanisha Pahladsingh

pexels polina zimmerman 3958569

We kennen het allemaal; je buik begint pijn te doen, je krijgt aandrang om naar het toilet te gaan, maar er gebeurt niks. Je hebt obstipatie, maar wat kun je daar precies tegen doen? Bij obstipatie heb je een verstopping van de dikke darm. Met een paar kleine aanpassingen in jouw leefstijl zouden de klachten en een heel stuk kunnen verminderen. We hebben voor jou 5 tips opgeschreven over wat je kunt doen wanneer je last heeft van obstipatie klachten.

Meer vezels en vocht!

Belangrijk is dat je voldoende vezels eet en voldoende vocht drinkt. Ideaal zou zijn om een minimale inname tussen de 30 en 40 gram vezels te hebben. Goede vezels zitten in groente, fruit, volkorenbrood, noten en peulvruchten. Hierbij drink je dan tussen 2 en 2,5 Liter vocht op een dag. Vezels trekken namelijk vocht aan en dat is wat je wilt bij obstipatie! Wanneer er namelijk vocht bij de ontlasting komt, dan wordt de ontlasting wat zachter. Het is dus wel van belang dat je voldoende water drinkt!

Meer bewegen!

Bij obstipatieklachten is het van belang dat je elke dag minimaal 30 minuten beweegt. Ga dus elke dag even een wandelingetje buiten maken of ga met de fiets de boodschappen doen!

Gehoor geven aan aandrang

Wanneer je het idee hebt dat je naar het toilet moet, dan moet je hier direct gehoor aangeven! Wanneer namelijk de ontlasting te lang in het rectum blijft zitten, dan wordt er steeds meer vocht uit onttrokken en wordt de ontlasting dus steeds harder en harder. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om te poepen.

Regelmatig eten

Het is bij obstipatie verstandig om regelmatig te eten. Vooral het ontbijt is hierbij van belang. Wanneer je namelijk ontbijt zorgt dit ervoor dat de beweging van jouw darm, darmperistaltiek wordt dit ook wel genoemd, op gang komt.

Opletten met de volgende producten;

Er zijn een paar producten die de klachten kunnen verergeren. Dit zijn de volgende;

  • Scherpe kruiden/specerijen
  • Alcohol
  • Koolzuurhoudende producten

Probeer deze 5 tips in je dagelijks leven toe te passen. Mochten de klachten niet verminderen of zelfs verergeren, neem dan contact op of neem een kijkje in onze webshop.

Gezond Leven Diëtisten is een diëtist in Den Haag, maar ook een online diëtist. Onze diëtisten genieten ervan om iedereen te helpen de beste versie van zichzelf te worden door gezond te eten en bewust te leven. Of je nou fitter wilt worden, gezond wilt afvallen of hulp wil bij een bepaald ziektebeeld; wij hebben de kennis en expertise in huis. Ga jij de uitdaging aan en geef je ons de kans om jou te helpen? Meld je dan snel aan.

Bekijk ook onze instagram en facebook pagina om op de hoogte te blijven van al onze recepten, tips en nieuwste producten.

Ook interessant om te lezen

vrouw slaaptekort

Slaaptekort heeft een negatief effect op het lichaam. Waarom?

Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat een slaaptekort een negatief effect heeft op het lichaam en de kans vergroot op obesitas en diabetes mellitus type 2 (suikerziekte) (bron). Door te weinig slaap raken de honger- en verzadigingshormonen verstoord. Hierdoor krijg je extra honger gedurende dag. Je eet dus makkelijker een te grote portie en snackt meer tussendoor. Deze effecten ontstaan al bij minder dan 6 uur slaap per nacht (bron).

Lees verder »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.