Waar moet ik op letten als ik vleesvervangers koop

Geschreven door: Berdien van Wezel

AdobeStock 444998154 1920x850

Laten we het hebben over het fenomeen dat de voedselwereld de laatste tijd flink opschudt: vleesvervangers. Wie had gedacht dat we ooit zouden praten over plantaardige burgers die ook nog eens lekker zijn?

Waarom vleesvervangers

Laten we beginnen met het milieu. Vleesvervangers hebben over het algemeen een aanzienlijk kleinere milieu-impact in vergelijking met echt vlees. Vlees is verantwoordelijk voor 40 procent van broeikasgassen die vrijkomen bij productie van het voedsel van de gemiddelde Nederlander. Daarnaast kan een beetje variatie in ons dieet nooit kwaad. Vleesvervangers zijn een bron van eiwitten, B vitamines en ijzer. Dit alles is ook nodig om te voldoen aan een goede vleesvervanger.

Vleesvervangers zijn populair vanwege hun lagere ecologische voetafdruk in vergelijking met vleesproducten, evenals de gezondheidsvoordelen van het verminderen van de inname van dierlijke vetten. Ze bieden een veelzijdige en smakelijke keuze voor vegetariërs, veganisten en mensen die gewoon op zoek zijn naar afwisseling in hun dieet. Het assortiment aan vleesvervangers is in de loop der jaren sterk gegroeid en is nog steeds groeiende, waardoor consumenten diverse opties hebben om te genieten van voedzame en smakelijke maaltijden zonder traditioneel vlees.

Gezondheid en vleesvervangers

Vleesvervangers zijn een mooie en fijne oplossing voor vegetariërs, flexitariërs of mensen die af en toe gewoon iets anders willen voor de afwisseling. Maar niet alle vleesvervangers voldoen ook aan de eisen van een goede vleesvervanger. Veel vleesvervangers bevatten te weinig voedingsstoffen en te veel zout. De bovengrens van zout in vleesvervangers is 1,1 gram zout  per 100 gram, vaak zitten ze dus hierboven. Maar je hoeft hierdoor vleesvervangers niet links te laten liggen, varieer tussen vleesvervangers en peulvruchten, linzen, eieren en ongezouten noten.

Verschillende soorten vleesvervangers

De verschillende soorten vleesvervangers. Tofu, seitan, tempeh zijn goede vleesvervangers waar niet veel zouten aan toegevoegd zijn. Daarnaast zijn er ook producten zoals plantaardige burgers. En al deze producten zijn niet alleen voor veganisten of vegetariërs. Sommige smaken zijn bijna niet van echt vlees te onderscheiden.

Populaire vleesvervangers

Merken van vleesvervangers die veel te zien zijn in de supermarkten zijn: Beyond Meat, Quorn, Vegetarische Slager of Valess. De ene vleesvervanger is volwaardiger dan de andere. Dit heeft te maken met een aantal eisen waar het aan moet voldoen zoals, de hoeveelheid eiwitten, de hoeveelheid ijzer, de hoeveelheid vitamine B1 , de hoeveelheid vitamine B12, de hoeveelheid zout en de toegevoegde suikers die in het product zijn toegevoegd.

Ook interessant om te lezen

2156513

Donker brood, gezond?

Brood, een voedingsmiddel dat al eeuwenlang door veel mensen iedere dag wordt gegeten. Maar hoe zit het eigenlijk met de algemene opvatting dat donkerder brood

Lees verder »
superfoods 259579721

Superfoods

Steeds meer mensen houden zich bezig met hun gezondheid en daarbij passende voeding. In de zoektocht naar het optimale dieet komt de term ‘superfoods’ ook

Lees verder »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *