Voeding vóór en tijdens de zwangerschap

Geschreven door: Berdien van Wezel

GLD zwangerschap 01

Als je zwanger bent of als je zwanger wilt worden moet je extra letten op wat je eet en drinkt.
Voor de groei en ontwikkeling van je kindje is een gezond en gevarieerd voedingspatroon belangrijk.
Daarnaast zijn er een aantal voedingsmiddelen die je moet mijden. Hoe je dit doet vertellen wij je in het onderstaande blog.

Voedingssupplementen

Laten we beginnen met het makkelijkste advies. Zorg ervoor dat je elke dag 10 microgram vitamine D en 400 microgram foliumzuur inneemt.
Dit kan met een voedingssupplement. Dit is niet alleen belangrijk tijdens de zwangerschap maar ook in het stadium daarvoor. Foliumzuur is tevens nuttig voor mannen omdat het de
vruchtbaarheid verhoogd.

Calcium

Vitamine D bevordert de opname van calcium en is daarom belangrijk voor een goede botopbouw.
Melkproducten bevatten veel calcium. Zorg er dan ook voor dat je daar voldoende van binnenkrijgt.
Hoe doe je dat?
– Drink dagelijks 300-400 ml aan melkproducten (melk, karnemelk, yoghurt, kwark etc.)
– Eet 40 gram kaas per dag

IJzer

Tijdens de zwangerschap maakt je lichaam extra bloed aan voor de baarmoeder, placenta en de
baby. Voor de aanmaak van bloed is ijzer nodig. Door onderstaande tips op te volgen krijg je
dagelijks voldoende ijzer binnen.

– Eet dagelijks volkoren producten. voorbeelden hiervan zijn: volkoren brood/crackers, zilvervliesrijst, volkoren pasta, bulgur, quinoa
– Eet voldoende vlees of vleesvervangers met toegevoegd ijzer
– Neem bij elke maaltijd fruit of groenten. Hierin zit veel vitamine C, waardoor ijzer beter wordt opgenomen

Visvetzuren

Visvetzuren zijn belangrijk voor de hersenontwikkeling en het zicht bij ongeboren baby’s.
– Eet één keer per week vis, bij voorkeur vette vis (zalm, makreel, haring)

Vegetarisch

Als je een vegetarisch voedingspatroon hebt is het extra belangrijk om voldoende B vitamines, ijzer
en eiwitten binnenkrijgt. Dit kun je doen door:
– Elke dag een handje noten te nemen
– Elke dag volkoren producten te eten
– Peulvruchten toe te voegen aan de lunch of de avondmaaltijd
– Elke dag een gekookt of gebakken eitje te nemen. Let er wel op dat de dooier niet meer
vloeibaar is

Er zijn ook voedingsmiddelen waar je niet te veel van mag binnenkrijgen omdat deze schadelijk
zijn voor het kindje.

Vitamine A

Te veel vitamine A verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Vitamine A komt veel voor in lever
of leverproducten. Een keer een boterham met leverworst of leverpaté kan wel, maar neem dan
maximaal 1 boterham op een dag.

Rauw vlees en vis en kaas van rauwe melk (au lait cru)

De kans dat er zich schadelijke bacteriën in vlees of vis bevinden is groter wanneer deze rauw zijn of
wanneer het gaat om rauwmelkse kaas. Het is daarom belangrijk om deze producten niet te eten.

Kruiden en specerijen

In sommige kruiden en specerijen zitten plantengifstoffen. Het gaat om: anijs, dragon, venkel,
basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en peper. Gebruik deze niet in
grote hoeveelheden.

Drop

Drop kan de bloeddruk verhogen. Neem daarom niet meer dan 2-3 dropjes per dag.

Twijfel?

Twijfel je bij een bepaald product of je het wel of niet mag nemen? Download dan de App
ZwangerHap van het Voedingscentrum of klik op deze link.

Naar de diëtist

Zoals je nu weet is voeding erg belangrijk voorafgaand en tijdens de zwangerschap.
Gezond Leven Diëtisten kan je begeleiden bij alle fases van de zwangerschap.
Daarnaast geven wij advies geven over gezonde voeding voor jouw kindje.


Gezond Leven Diëtisten is een diëtist in Den Haag, maar ook een online diëtist. Onze diëtisten genieten ervan om iedereen te helpen de beste versie van zichzelf te worden door gezond te eten en bewust te leven. Of je nou fitter wilt worden, gezond wilt afvallen of hulp wil bij een bepaald ziektebeeld; wij hebben de kennis en expertise in huis. Ga jij de uitdaging aan en geef je ons de kans om jou te helpen? Meld je dan snel aan.

Bekijk ook onze instagram en facebook pagina om op de hoogte te blijven van al onze recepten, tips en nieuwste producten.

Ook interessant om te lezen

vrouw slaaptekort

Slaaptekort heeft een negatief effect op het lichaam. Waarom?

Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat een slaaptekort een negatief effect heeft op het lichaam en de kans vergroot op obesitas en diabetes mellitus type 2 (suikerziekte) (bron). Door te weinig slaap raken de honger- en verzadigingshormonen verstoord. Hierdoor krijg je extra honger gedurende dag. Je eet dus makkelijker een te grote portie en snackt meer tussendoor. Deze effecten ontstaan al bij minder dan 6 uur slaap per nacht (bron).

Lees verder »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.