Voedingsadviezen bij Hooikoorts

Geschreven door: Elenna de Roode

Hooikoorts 5

Wat is hooikoorts?

Bij hooikoorts is er een allergische reactie op stuifmeel van grassen, bomen en andere planten. De stuifmeelkorrels komen op het slijmvlies terecht van neus en ogen wat het afweersysteem aanzet tot een ontstekingsreactie.  Dit veroorzaakt niezen, jeukende of tranende ogen, hoofdpijn en een ‘loopneus’.

Wanneer in het jaar?

Dit is per persoon verschillend. Het moment dat je last krijgt van hooikoorts is afhankelijk van de bloeiperiode van de grassen, planten of bomen waar je allergisch voor bent. Als je bijvoorbeeld allergisch bent voor boompollen, dan zal je voornamelijk last hebben in februari, maart en april. Als je allergisch bent voor graspollen, zal je meer last hebben in juni en juli.

Door de milde winter staan dit jaar al veel bomen en planten eerder in bloei waardoor je al eerder last kan krijgen van hooikoorts.

Vooral bij zonnig, droog weer komen meer planten in bloei en is de hoeveelheid stuifmeel in de lucht erg hoog. Tijdens een regenbui neemt de hoeveelheid stuifmeel af.

 

Hoe komt het?

Een allergie of overgevoeligheid is een ongecontroleerde reactie van het lichaam op bepaalde stoffen, die ook wel allergenen worden genoemd. Normaal gesproken maakt het lichaam na contact met het allergeen zogenaamde antistoffen aan. Deze antistoffen zijn in staat het allergeen uit te schakelen, waardoor klachten uitblijven. Bij een allergische reactie is dit proces verstoord en reageert het lichaam extreem fel op het allergeen. Tijdens een allergische reactie komt er histamine vrij.

Histamine zorgt ervoor dat er ziekteverschijnselen optreden bij een allergische reactie. Daarom wordt er vaak antihistaminica toegepast bij hooikoorts. Hierdoor krijg je minder last van de ziekteverschijnselen.

 

Kan ik met behulp van voeding iets doen?

  • Versterk je immuunsysteem met behulp van supplementen
    • Groot Hoefblad – extract: kan de symptomen van hooikoorts helpen verminderen
    • Spirulina
    • Omega 3 vetzuren
    • Een goede probiotica met meerdere bacterie stammen om de darmflora te versterken
  • Versterk je immuunsysteem door gezond en gevarieerd te eten.
    • Eet veel groenten en fruit
    • Kies voor volkoren granen zoals zilvervliesrijst
    • Aardappelen (gekookt, gestoomd)
    • Kies voor magere vleessoorten zoals kip en kalkoen
    • Eet vaker vegetarisch
    • Drink veel water en (kruiden)-thee
  • Zorg voor een gezonde leefstijl.
    • Slaap en rust voldoende
    • Drink veel water
    • Sport en beweeg
  • Belast je lichaam niet te veel

Wees voorzichtig met alcohol, koffie, chocola en verkeerde vetten (bijvoorbeeld in gefrituurd voedsel).

  • Eet minder histamine-rijke producten

Je lichaam maakt zelf histamine aan. Dit helpt om het lichaam te beschermen tegen gevaarlijke binnendringers. Maar ook voeding kan histamine bevatten. Als je dus gevoelig bent voor histamine is het beter om de volgende producten te vermijden:

  • Gefermenteerde producten: Histamine ontstaat door processen zoals rijping en fermentatie. Hiervoor worden bacteriën, schimmels en gist gebruikt. Gefermenteerde producten zijn zuurkool, augurken, paddenstoelen en tempeh. Ook sommige soorten kazen zijn gefementeerd zoals camembert, brie, gruyère, cheddar, roquefort en Parmezaanse kaas.
  • Sommige soorten vis zoals in makreel, tonijn, kabeljauw, haring, sardines, garnalen en schaaldieren. Vis in blik is ook extra rijk aan histamine.
  • Kruiden en specerijen. Vooral: kaneel, anijs, sesamzaad, kruidnagel, mosterdzaad, komijn, koriander, gember, nootmuskaat en vanille.
  • Groenten en fruit. De meeste histamine vind je in: tomaten, spinazie en bietjes, avocado, kiwi, aardbeien, meloen, ananas, grapefruit en frambozen.
  • Vlees: varkens- en lamsvlees, wild.
  • Cider, bier en wijn. In rode wijn zit over het algemeen meer histamine dan in witte wijn.
  • zaden en noten.

 

Zorg dus goed voor jezelf tijdens het hooikoorts seizoen!

Ook interessant om te lezen

omslag blog 29 6 21

Wat is Intermittent Fasting?

Intermittent fasting is geen speciaal dieet.Het is een andere manier van het indelen van je eetpatroon.Met intermittent fasting eet je binnen bepaalde tijden en daarbuiten

Lees verder »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *