Goed of slecht cholesterol?

Geschreven door: Tanisha Pahladsingh

pexels photo 433267

Waarom hebben we cholesterol nodig?
Cholesterol is een vetachtige stof die het lichaam gebruikt als bouwstof voor lichaamscellen en
hormonen. De lever maakt het meeste cholesterol aan en een klein deel krijg je binnen via de
voeding. Als het goed is maakt het lichaam zelf precies de goede hoeveelheid cholesterol aan. Dit
kan echter, onder allerlei omstandigheden, uit balans raken.

Goed en slecht cholesterol
Omdat cholesterol een vetachtige stof is, kan het niet zomaar worden vervoerd via het bloed. Hier is
een laagje eiwit voor nodig die zich om het cholesteroldeeltje heen vormt. De 2 belangrijkste eiwit-
cholesteroldeeltjes zijn LDL en HDL. LDL wordt slecht cholesterol genoemd en HDL goed cholesterol.

LDL-verbindingen kunnen zich vastzetten in de binnenwand van bloedvaten. Dat vastzetten gebeurd
eerder als de vaatwanden beschadigd zijn. Deze beschadigingen kunnen ontstaan door roken,
verhoogde bloeddruk of ouderdom. De bloedvaten slibben daardoor langzaam dicht en het bloed
kan er steeds moeilijker doorheen stromen. Dit staat bekend als slagaderverkalking. Een hoog LDL
bevordert het ontstaan van slagaderverkalking. Het wordt daarom het slechte cholesterol genoemd.

Het HDL-cholesterol daarentegen, helpt de lever om het teveel aan cholesterol af te voeren via de
ontlasting. Hoe hoger het HDL-cholesterol, hoe beter de afvoer van overtollig cholesterol naar de
lever. Het wordt daarom het goede cholesterol genoemd.

Het cholesterolgehalte kan worden bepaald met een bloedtest. Daarnaast wordt er gekeken naar
andere risicofactoren, zoals een hoge bloeddruk, roken, overgewicht en diabetes. Dit zegt iets over
het risico op hart- en vaatziekten.

Hoe wordt cholesterol gemeten?
Uit de test komt een waarde voor het totale cholesterol. Daarnaast worden ook het LDL-, HDL- en
het triglyceridengehalte van het bloed gemeten. Vooral een verlaagd HDL samen met een verhoogd
LDL of verhoogd triglyceridengehalte is ongunstig voor het risico op hart- en vaatziekte.

Totaal cholesterol
Een cholesterolgehalte lager dan 5,0 mmol/l is wenselijk. Een cholesterolgehalte boven de 8,0
mmol/l is sterk verhoogd.

LDL-cholesterol

De gewenste waarde voor het LDL is 2,5 mmol/l of lager.

HDL-cholesterol

Voor het HDL-cholesterol geldt geen streefwaarde. Een HDL van meer dan 1,0 mmol/l voor mannen
en meer dan 1,2 mmol/l voor vrouwen wijst op een lager risico op hart- en vaatziekten.

Hoog cholestero
l
Je hebt een hoog cholesterol als het totaal cholesterol hoger is dan 5 mmol/l of het LDL-gehalte
hoger is dan 2,5 mmol/l. Ook wordt er gekeken naar de verhouding tussen het totaal cholesterol en
het HDL-cholesterol. Dit is de cholesterolratio. De cholesterolratio is een betere betere voorspeller
voor het risico op hart- en vaatziekten dan de totale cholesterolwaarde. Hoe lager de ratio, hoe
beter.

Leefstijl
Het cholesterolgehalte geeft dus voor een deel aan hoe hoog jouw risico is op hart- en vaatziekten.
Er zijn nog vele andere factoren die dit risico vergroten, zoals roken, hoge bloeddruk, overgewicht en
diabetes. Cholesterolwaarden in het bloed worden beter zodra iemand een gezonde leefstijl
hanteerd. Bij Gezond Leven Diëtisten begeleiden we niet alleen in het optimaliseren van het
voedingspatroon, maar ook in het optimaliseren van de leefstijl. Wil jij jouw cholesterolwaarden
verbeteren? Meld je dan aan voor persoonlijke begeleiding.

Gezond Leven Diëtisten is een diëtist in Den Haag, maar ook een online diëtist. Onze diëtisten genieten ervan om iedereen te helpen de beste versie van zichzelf te worden door gezond te eten en bewust te leven. Of je nou fitter wilt worden, gezond wilt afvallen of hulp wil bij een bepaald ziektebeeld; wij hebben de kennis en expertise in huis. Ga jij de uitdaging aan en geef je ons de kans om jou te helpen? Meld je dan snel aan.

Ook interessant om te lezen

Afslankproducten

Het streven naar een gezond gewicht en een fit lichaam is voor velen een belangrijk doel. In de zoektocht naar effectieve afslankmethoden komen we talloze