Wat vinden wij van de Schijf For Life?

Geschreven door: Tanisha Pahladsingh

pexels fuzzy rescue 3669638

Er is een nieuwe variant op de Schijf van Vijf, namelijk: de Schijf for Life. Dit model is helemaal plantaardig en ontwikkeld door diëtisten.

Wat vinden wij hiervan? We vertellen wat deze nieuwe schijf inhoudt en of wij hier achter staan in onze nieuwste blog.

De schijf van vijf

De schijf van vijf is opgesteld door het Voedingscentrum en is gebaseerd op de voedingsrichtlijnen van de gezondheidsraad. Deze schijf wordt regelmatig geupdate aan de hand van de nieuwste inzichten. Wij als diëtisten zijn blij met de Schijf van vijf omdat het een mooie basis legt voor een gezond voedingspatroon. Aan de andere kant beseffen we als professional op het gebied van voeding dat ieder mens anders is, een andere leefstijl heeft en dus ook andere behoeftes. We adviseren dus niet klakkeloos de schijf van vijf maar maken een persoonlijk voedingsadvies.

Plantaardig alternatief: de Schijf voor Life

Deze schijf is niet ontwikkeld door het Voedingscentrum maar door een groep diëtisten. Het is een alternatief op de schijf van vijf, namelijk volledig plantaardig. Steeds meer mensen willen vaker gedeeltelijk of volledig plantaardig eten. De schijf for Life laat heel duidelijk zien hoe je dit verantwoord kan doen.

Wat vindt Gezond Leven Dietisten van de Schijf for Life?

Voeding is iets persoonlijks en het is belangrijk dat jij een eetpatroon hebt wat het beste bij jou past. Waar je energie van krijgt, waar je blij van wordt en wat gezond en in balans is. Dit kan met of zonder dierlijke producten.

Wij vinden de Schijf for Life heel goed kan helpen om gezond plantaardig(er) te eten en we zijn er blij mee dat diëtisten zo hard hebben gewerkt aan de ontwikkeling van deze nieuwe schijf.

Wij gebruiken zowel de Schijf van Vijf als de Schijf for Life bij onze consulten als basis maar geven altijd een op maat gemaakt voedingsadvies met voorkeuren en keuzes van de cliënt.

Wat zijn enkele adviezen uit de Schijf for Life?

Vocht: Vrouwen 1,6 L en mannen 2 L vocht en daarnaast vochtrijk voedsel. Kies bij voorkeur voor water en thee of koffie zonder suiker.

Groente & Fruit: 300 gram fruit en 300 gram groenten waarvan 150 gram bladgroenten. Vul dit aan met maximaal 1 tl gedroogd zeewier per dag.

Zetmeel: 90 gram (bereid) volkoren granen (zoals haver, tarwe, spelt) of pseudogranen (zoals quinoah, amaranth en boekweit) en 100 gram knolgewassen zoals (zoete) aardappelen.

Eiwit: 160 gram peulvruchten en sojaproducten. Vermijd kant en klare of beperkte vleesvervangers.

Vet: 25 gram ongebrande en ongezoute noten of een halve of hele avocado. Erbij nog 1 el gebroken lijnzaad, 1 el chiazaad of 1 handje walnoten.

image

Wat kun je ter aanvulling nog eten bij plantaardige voeding?

Essentiele vetzuren: Het is verstandig om dagelijks een algenoliecapsule met 250 mg DHA en EPA te consumeren, voor voldoende inname van deze vetzuren. Doelgroepen met een hogere behoefte (bijv. zwangere of lacterende vrouwen) of lagere omzetting (diabetespatiënten of patiënten met hart- en vaatziekten) doen er goed aan om dagelijks een algenoliecapsule van 300 mg te nemen, waarvan minimaal 200 mg DHA.

Vitamine B12 Suppleer dagelijks 50-100 μg of twee keer per week 1000 μg vitamine B12 in de verbinding cyanocobalamine. Bij chronisch nierfalen is het aan te bevelen om dagelijks 1000-2000 μg vitamine B12 te suppleren in de verbinding methylcobalamine.

Vitamine D: Zorg er gedurende het hele jaar voor dat de huid (zonder zonnebrandcrème) dagelijks 15-30 minuten wordt blootgesteld aan de zon voor voldoende vitamine D aanmaak. Suppleer daarnaast bij niet dagelijkse blootstelling aan de zon in de zomer en lente en in ieder geval in de herfst en winter dagelijks 25 tot 50 mcg/1000 tot 2000 IU vitamine D3 op basis van korstmos.

Vegan D3 oliedruppels: Orthica vegan D3 oliedruppels – Gezond Leven Diëtisten (gezondlevendietisten.nl)

Vitamine B12: Orthica Vitamine B12 1000 SR – 90 tabletten – Gezond Leven Diëtisten (gezondlevendietisten.nl)

Net als de Schijf van Vijf is de Schijf for Life een algemeen voedingsadvies. Het is altijd goed om te kijken wat jij als individu nodig hebt. Maak dus een afspraak met één van onze diëtisten om te kijken hoe jij gezond en plantaardig kan eten en een advies op maat kan krijgen.

Ook interessant om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *