Do’s and dont’s wanneer je bezig bent met afvallen: Zo omzeil je de valkuilen

Geschreven door: Tanisha Pahladsingh

GLD10Nr305A3165

Iedereen neemt zich aan het begin van elk jaar voor om écht af te gaan vallen. De laatste oliebol op 31 december is vaak de druppel en daarna stoppen we direct met snoepen. Sommigen houden het afvallen maar kort vol of beseffen al snel dat ze er zelf niet uitkomen. Een paar weken laten zoeken ze hulp. Welke valkuilen zijn er als je gaat afvallen?

Berdien gaf laatst een interview in het AD waarin ze vertelt wat de do’s en dont’s zijn wanneer iemand bezig is met afvallen. We hebben de highlights uit het interview gehaald zodat je ze hier terug kunt lezen.

Op eigen kracht afvallen
Vaak lukt het mensen niet om op eigen kracht af te vallen. Wat mensen vaak doen is een heel strak doel stellen. Bijvoorbeeld: ik wil 15 kilo afvallen in twee maanden. Wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze gezonder willen eten en meer bewegen. Puur alleen op wilskracht ga je een goed voornemen niet succesvol uitvoeren. Wilskracht is als een veer die je oprekt. Op een gegeven moment, soms al na twee weken, is de rek eruit. Denk aan het abonnement bij de sportschool. Veel mensen merken al snel dat het niet lukt om wekelijks drie keer te sporten na het werk.

GLD10Nr305A3165
Berdien van Wezel

En dan is er een feestje. Of een borrel op het werk en dan vallen mensen terug in hun oude gedrag.

donut, chocolade, ongezond eten, fastfood, feestje

Wat kun je wel doen?
Stel een realistisch doel. Dit betekent dus niet een bepaald gewicht willen halen, maar bijvoorbeeld gezonder willen gaan leven. Kijk niet alleen naar het uiteindelijke doel, bijvoorbeeld meer vet verbranden, maar maak je voornemen groter. Gezonder leven betekent meer bewegen, regelmatig eten en minder vet consumeren.

Hoe houd je het vol?
Wij merken in onze praktijk dat mensen die een heel specifiek doel hebben het vaak wel halen. Bijvoorbeeld omdat ze over drie maanden gaan trouwen of een operatie ondergaan. Of als ze zwanger willen worden. Maar de helft van Nederland is te zwaar en bij hen staat afvallen hoog op het lijstje. Zelfcontrole en discipline zijn belangrijk bij die doelstellingen. Je moet stap voor stap goede gewoonten opbouwen, verleidingen herkennen en aanpakken en slimme strategieën inzetten.

Welke goede gewoonten kun je ontwikkelen?
Neem die goede gewoonten. Een voorbeeld van zo’n gewoonte is ontbijten, voordat je van huis gaat. Hoe je zorgt dat je dat ook echt doet? Zet het schaaltje yoghurt met granola of twee sneden brood met hartig beleg de avond ervoor al klaar. Als het klaarstaat, heb je meer tijd om rustig te eten.

Wat kun je meenemen naar werk?
Neem fruit mee of een bakje rauwkost. En als je weet dat je later eet omdat je lang moet werken, neem dat een boterham mee. Dan neem je geen zoete of vette snack uit de automaat op je werk.

groenten, gezonde lunch, groente snack, veggies, toast, tomaat, avocado

Hoe ga je om met verleidingen?
Verleidingen zijn overal. Je ruikt bijvoorbeeld patat als je door de winkelstraat loopt. Het wordt dan veel moeilijker om het te weerstaan. Als je aan eten denkt – wat zal ik vanavond eten bijvoorbeeld – dan produceert je lichaam al maagsap en dat wekt een hongergevoel op. Verleidingen treden ook op als je gefrustreerd raakt op je werk en afleiding zoekt. Eten kan een manier zijn om die frustratie weg te werken. Voedsel is dan een pleister op de wond voor je slechte gevoel. Als je weet waar de verleidingen op de loer liggen, kun je proberen ze beter te gaan weerstaan.

Maak verstandige keuzes
Stel dat je op het station bent en moet wachten op de trein. Je denkt: als ik nu wat te eten koop, hoef ik thuis niet meer te eten. Het voedsel dat je op het station kan krijgen, is alleen vaak vet- en suikerrijk. Een slimmere strategie is om op het werk rond vier uur een kop bouillon en een snee brood te eten, zodat je op het station geen honger meer hebt. Thuis aangekomen, als je maaltijd al sinds de vorige avond klaarstaat, hoef je alleen nog maar je eten op te warmen.

Is afvallen met maaltijdvervangers verstandig?
Gezond Leven Diëtisten verkoopt deze ook in de winkel. Het is een industrie waar veel geld in omgaat. Zelfs bij Albert Heijn liggen producten van Modifast en Weight Care. Voor veel mensen helpen zulke producten wel voor de eerste periode. Wij hebben in onze winkel andere producten dan bij de drogisterij, vergelijk het met de dagcrèmes van het Kruidvat en die van een parfumerie: die zijn van een betere kwaliteit en met uitgebreider advies erbij. In de tussentijd kunnen mensen bedenken wat hun verleidingen zijn en hoe ze hun strategieën kunnen ontwikkelen. Wij verkopen producten van de merk PS. Food & Lifestyle en daar geven wij gratis coaching bij. We verkopen daarnaast ook de merken Prodimed en Medislank. De producten van deze merken bevatten bijna geen suikers en vet, maar zijn hoog in eiwitten zodat ze goed vullen. Deze producten helpen dus goed bij het afvallen.

Hoe ga je een jojo-effect tegen?
Mensen vallen vaak snel weer terug naar hun oude gewicht als ze ‘crash-diëten’. Maar als goede gewoonten niet goed zijn geïntegreerd, dan verval je snel in je oude gedrag. Dat gebeurt in 80 procent van de gevallen. Het voordeel voor mensen die begeleiding krijgen: ze komen wel een beetje aan, maar worden niet zwaarder dan voor ze begonnen. Dat is toch de stok achter de deur, dat zorgt voor een beter behoud van het gewicht.

pexels cottonbro 4056531

Afvallen kan je prima zelf, of toch niet?
Het zelfinzicht ontbreekt vaak, merken wij. Daarom adviseren wij mensen ook een dagboekje bij te houden. Dan zien ze wat ze eten, hoeveel ze eten en waarom. Eet je meer als je moe bent? Of boos? Misschien vind je het lastig om uit te gaan met vrienden en loopt het dan altijd uit de hand. Je hebt echt geen universitaire studie nodig om daar iets slims voor te verzinnen. En dan is het zorgen dat die gewoonten inslijten. Dat gaat niet in een week, daar gaan wel een à twee maanden overheen.

Waarom val je soms moeilijk af?
Als mensen roken en drinken en te veel eten kan dat komen doordat ze niet goed in hun vel zitten. Het is wel een taboe om daarover te beginnen. Je kunt proberen je emoties te dempen met eten of proberen een leegte te vullen als een kind uit huis gaat. Het is een glijdende schaal: als je elke dag 2000 calorieën meer eet dan wat je zou moeten eten, dan spreek je van een stoornis. Het begint ook daar weer met inzicht. Pas als je inziet dat je problematisch eetgedrag vertoont, dan kun je hulp zoeken en doorpakken.

Contact
Gezond Leven Diëtisten is een diëtist in Den Haag, maar ook een online diëtist. Onze diëtisten genieten ervan om iedereen te helpen de beste versie van zichzelf te worden door gezond te eten en bewust te leven. Of je nou fitter wilt worden, gezond wilt afvallen of hulp wil bij een bepaald ziektebeeld; wij hebben de kennis en expertise in huis. Ga jij de uitdaging aan en geef je ons de kans om jou te helpen? Meld je dan snel aan.

Bekijk ook onze instagram en facebook pagina om op de hoogte te blijven van al onze recepten, tips en nieuwste producten.

Ook interessant om te lezen

vrouw slaaptekort

Slaaptekort heeft een negatief effect op het lichaam. Waarom?

Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat een slaaptekort een negatief effect heeft op het lichaam en de kans vergroot op obesitas en diabetes mellitus type 2 (suikerziekte) (bron). Door te weinig slaap raken de honger- en verzadigingshormonen verstoord. Hierdoor krijg je extra honger gedurende dag. Je eet dus makkelijker een te grote portie en snackt meer tussendoor. Deze effecten ontstaan al bij minder dan 6 uur slaap per nacht (bron).

Lees verder »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.