Wat is probiotica?

Geschreven door: Elenna de Roode

Darmflora

Probiotica zijn levende bacteriën of gisten die van nature in producten zitten of zijn toegevoegd aan een voedingsmiddel of in de vorm van een supplement.

In je darmen leven bacteriën, virussen, schimmels en gisten die je microbioom vormen. Het microbioom helpt je spijsvertering, werkt samen met je afweersysteem en communiceert met je hersenen. Als je microbioom uit balans is kan je hier dus last van krijgen. Je kan klachten krijgen zoals diarree, obstipatie, pijn, krampen, opgezette buik, een verminderde weerstand en vermoeidheid. Probiotica kan je helpen deze balans te herstellen.


Soorten probiotica

Er zijn voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan probiotica. Bijvoorbeeld:

  • Zuurkool
  • Yoghurt
  • Kimchi (gefermenteerde kool en groenten uit de Koreaanse keuken)
  • Miso (gefermenteerde sojabonen uit de Japanse keuken)
  • Tempeh (gefermenteerde sojabonen geperst tot een blok)
  • Kombucha (gefermenteerde thee)

Ook kan je probiotica kopen die is toegevoegd aan een voedingsmiddel. Denk bijvoorbeeld aan Yakult of Activia. Probiotica is ook beschikbaar als supplementen in de vorm van een capsule of sachet. Zo’n product kan één soort bacterie of juist meerdere verschillende soorten bacteriën bevatten. Elke bacterie heeft weer een andere rol in je darmen. Dus de soort bacterie in de probiotica bepaalt wat de mogelijke werking kan zijn.


Waar is probiotica goed voor?

Probiotica kan helpen het microbioom in balans te brengen. Onderzoeken laten het volgende zien:

  • Probiotica in yoghurt of gefermenteerde melk kan mensen helpen die lactose (melksuiker) moeilijk verteren.
  • Probiotica kan helpen bij diarree veroorzaakt door antibiotica. Veel mensen ervaren een veranderde stoelgang na het gebruik van antibiotica. Dit komt omdat antibiotica slechte maar ook goede bacteriën doodt. Hierdoor kan het microbioom verstoord raken wat darmklachten kan veroorzaken. Probiotica kan helpen deze klachten te voorkomen.
  • Probiotica kan ingezet worden om klachten te verminderen bij mensen met PDS (prikkelbare darm syndroom) zoals buikpijn, diarree, obstipatie en opgeblazen buik.

Er wordt op dit moment nog volop onderzoek gedaan naar andere gezondheidsvoordelen van probiotica. De resultaten zijn veelbelovend maar er moet meer onderzoek worden gedaan om conclusies te kunnen trekken. Hier volgen een paar voorbeelden.

  • Er wordt nu een onderzoek gedaan of probiotica kan helpen bij de behandeling van de ziekte van Parkinson
  • Zou probiotica kunnen helpen bij afvallen? Er is een klein onderzoek gedaan in België bij 32 mensen met overgewicht en obesitas. Alle deelnemers hadden insulineresistentie en het metabool syndroom.

Bij insulineresistentie zijn cellen in je lichaam minder gevoelig geworden voor insuline, waardoor je bloedsuikergehalte te hoog wordt. Na verloop van tijd kan insulineresistentie leiden tot diabetes type 2.

Het metabool syndroom is een verzameling van klachten rondom de stofwisseling. Het gaat om een combinatie van een verhoogd cholesterolgehalte, hoge bloeddruk, overgewicht (vooral toename bij de buik) en een hoge bloedsuikerspiegel.

Deze patiënten werden ingedeeld in 3 groepen: groep 1 kreeg de bacterie gepasteuriseerd, groep 2 de levende bacterie en groep 3 een placebo. Ze namen dit in als voedingssupplement gedurende 3 maanden.
Het resultaat was dat de groep met de gepasteuriseerde bacterie gewicht verloor, de vetmassa daalde en de insulineresistentie afnam. Een algehele verbetering op de gezondheid dus! Het was maar een kleine studie, maar zeer belovend voor de toekomst. Het lijkt er op dat probiotica kan worden ingezet om de mentale gezondheid te verbeteren en bijvoorbeeld de klachten bij een depressie kan verminderen.

 

Hoe kies je de juiste probiotica?

Besef dat er voor een gezond microbioom meer nodig is dan een probiotica. Ook een gezond eet- en beweegpatroon, stress, roken en medicijn -gebruik hebben effect.

Eet regelmatig voedingsmiddelen die van nature probiotica bevatten zoals zuurkool, yoghurt en tempeh.

Als je graag een probiotica wilt gebruiken dan is het belangrijk dat de bacteriën levend zijn en in grote hoeveelheid aanwezig zijn om effect te hebben. Door maagzuur wordt namelijk een groot gedeelte van de bacteriën gedood, dus maar een kleine hoeveelheid zal de darmen bereiken. Daarom adviseren wij graag probiotica in capsules omdat deze hoog gedoseerd zijn.

Er zijn verschillende soorten bacteriën die een positief effect kunnen hebben op je gezondheid. De meeste horen tot de  lactobacillen of bifidobacteriën. Bij welke jij baat hebt hangt af van je eigen microbioom (de bacteriën die in je darmen leven) en de klachten die je ervaart. Wij adviseren daarom een breed spectrum probiotica, oftwel een supplement met veel verschillende soorten bacteriën, zodat de kans groter is dat jij er baat bij hebt.

Wil je weten of jij baat hebt bij een probiotica en welke je dan moet nemen? Maak een afspraak met één van onze diëtisten voor een advies op maat.  

Ook interessant om te lezen

Afbeelding1

Kokosvet: feiten en fabels

Kokosolie, ook bekend als kokosvet, heeft de laatste jaren een enorme populariteit gekregen als zogenaamd superfood. Er wordt beweerd dat het goed is tegen hart-

Lees verder »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *